Kvaljakten fortsätter efter trygg seger

Efter en första halvlek med riktigt bra spel kunde Öster hålla från i andra och ta en säker seger - som borde varit större - mot Lund.

ÖSTERS IF - LUNDS BK 3-1 (2-0)

1-0 10' Velic (strf)
2-0 43' Björkén
3-0 50' Vasilj

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Elvby
Donkor - Velic - Rajalakso
Hafizovic

71' Söderberg (Rajalakso)
80' Bojent (Hafizovic)
88' Blomqvist Zampi (Donkor)

Referat kommer under natten. För trupper se förbundets matchsida

På artikelbilden sätter Fritiof Björkén 2-0 mot sitt gamla lag.
Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen (video: Mikael Bruér):

Highlightklipp:

FÖRSTA HALVLEK

Öster startade piggt mot tabelljumbon Lund. Redan i första minuterna tog man ett rejält initiativ och i fjärde minuten kom första farligheten när en hård frispark täcktes och Hafizovic fick bra träff på returen men Norman i Lunds mål med lite flyt kunde rädda.

I nionde minuten lyfte Velic in en boll i offensivt straffområde där Donkor skarvade vidare till Shaze, som försökte runda sin försvarare men fälldes, och domare Granit Maqedonci tvekade inte när han pekade mot straffpunkten. Straffen slog lagkapten Velic obarmhärtigt upp i vänstra krysset.

Två minuter senare hade Öster ännu en boll inne i mål, efter en frisparksvariant som slutade med att Vasilj nickade in bollen, men fick målet bortdömt för att Rajalakso, som inte gick på bollen, stod offside.

Strax därefter kom gästerna till ett av få avslut före paus när Rindmo bröt inåt i plan från höger och skickade bollen rakt i famnen på Rydén.

Öster fortsatte ligga på, och såväl Rajalakso, Hafizovic som Donkor skapade hyfsade chanser som dessvärre bara mynnade ut i hörnor. Donkor nickstyrde även en boll strax utanför i 30e minuten och stod för en delikatess sju minuter senare när han lyfte bollen över sin försvarare och tog sig runt men fick se Norman göra en bra räddning på sitt avslut.

Två minuter före paus skulle Öster till slut utöka ledningen, efter ett snyggt uppbyggt anfall. Donkor spelade bakåt till Velic, som hittade Björkén ute till höger och backen klippte snyggt in 2-0 på sitt gamla lag.

ANDRA HALVLEK

Öster började bra även efter paus, och fem minuter in i andra höll det på att ge utdelning. Donkor klackade vidare en boll mot Nurkic, som sånär hittade genom men fick hörna med sig. Denna slog Velic på Vasilj, som med en klinisk nick styrde in 3-0.

Två minuter senare fick Nurkic en snygg boll på straffområdeslinjen, vände runt och frigjorde sig från försvararna i en rörelse men avslutade sedan precis utanför högra stolpen. Fem minuter senare var Rajalakso lika nära när ett inlägg nickstyrdes till honom och han avslutade hårt men någon decimeter till höger om mål.

Därefter fortsatte Öster mala på, med ett bra avslut av Hafizovic i 69e och en oturlig offsideavsblåsning i 73 minuten när Velic jobbat fram ett bra läge innan gästerna istället skulle reducera i 77e minuten. Faton Trsten fick gå alldeles för oattackerad framåt och rullade till slut in 3-1 nere vid högra stolpen.

Efter ett bra avslut av Shaze i 86e minuten som ledde till hörna hände inte så mycket mer förrän i 93e minuten, när Vasilj skulle försöka nicka in matchens sista hörna men skallade ihop med målvakten och olyckligt fick ett gult kort.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it