Klar seger mot Ängelholm

Trots att man inte nådde upp helt i nivå studsade Öster tillbaka starkt efter förra fredagens förlust. Superettanlaget Ängelholm var aldrig riktigt nära att hota och 2-0 efter mål av Donkor och Hafizovic kunde varit mer. Dessutom stod samtliga inhoppare för riktigt bra insatser.

ÖSTERS IF - ÄNGELHOLMS FF 2-0 (1-0)

1-0 39' Donkor
2-0 78' Hafizovic

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Stahre
Velic - Shaze
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

57' Stenmark (Lindblad)
62' Hafizovic (Östlind)
71' Örnblom (Björkén), Elvby (Donkor)
80' Stolth (Strömberg), Hjalmarsson (Shaze), Söderberg (Berglund)

50/50 lottvinnare: 18010

Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Om de första tjugo minuterna var bäst i förra fredagens match rådde motsatt förhållande mot Ängelholm. Ingendera laget övertygade i inledningen och lagen bytte mest boll med varandra. I sjuttonde minuten jobbade Donkor i all fall fram ett läge åt Berglund men dennes skott täcktes och trots att Östlind och Strömberg samarbetade bra och vann tillbaka bollen fanns ingen på plats när andrabollen kom in mot mål.

Tio minuter senare drog samtliga i publiken efter andan när Björkén blev liggande en bra stund efter att ha jobbat fram en hörna (som Östlind senare slog pressat men som försvaret kund nicka undan), men efter några minuters behandling kunde han återvända till spel.

Därefter inleddes en bra Österperiod. I 33e minuten ryckte Björkén och rullade in en boll till Strömberg som avslutade tätt över. Två minuter senare fick Östlind en bra boll på sin vänsterkant, hann före sin försvarare och avslutade stenhårt men i burgaveln. Några minuter senare slet sig Östlind loss igen men då var Berglund med och kunde rädda med axeln.

Minuten senare skulle Östers spelövertag så ge utdelning. Björkén skickade in en låg boll till Donkor som tog emot med vänstern och direkt därpå klippte till med högern stenhårt vid första stolpen - ett både vackert och välförtjänt ledningsmål.

ANDRA HALVLEK

Öster fortsatte efter paus som man avslutade första och styrde spelet fullständigt. I 47e minuten borde Donkor haft minst frispark med sig när han blev bryskt avväpnad nere vid offensiv kortlinje men domaren nöjde sig med inspark. Minuten senare gjorde Östlind ett jättejobb och skapade en chans som Berglund tyvärr inte riktigt kunde utnyttja. Minuterna senare lyfte Berglund ut en perfekt boll åt Strömberg att springa på, denne slog in bollen mot Donkor som nickskarvade vidare mot Berglund som nu hade bytt sida men fick se sitt friläge försvinna när Carlsén precis fick upp tåspetsen och kunde styra bollen bakom honom.

Strax därefter hotade Ängelholm för en gångs skull, men Zlojutros friläge blev - troligen korrekt - avvinkat för offside.

Efter ett par halvlägen för Öster såg det riktigt bra ut i 68e minuten, när Hafizovic visade ett strålande löpsteg och accelererade från motståndarna i en omställning, höll i bollen ut mot kortlinjen och sedan spelade in den till Berglund, som inte fick träff på bollen i förstaläget och sedan blev avblåst för att ha tagit ner bollen med armen.

Minuterna senare visade Stenmark känsla när han hittade fram med en lysande boll till Shaze, som kallt gjorde bort en försvarare innan han spelade Strömberg som fick bra träff med vänstern men Oscar Berglund stod bra placerad och kunde styra undan skottet.

Strax därefter visade Örnblom att han fungerar bra även som högerback när han utmanade försvaret och jobbade fram en högerhörna, som höll på att ställa till det för Ängelholmsförsvaret när Vasilj nickade undan bollen framför händerna på målvakten och Stenmark drog till med en rejäl hoppspark som tyvärr stack någon meter över mål.

Nu var dominansen total och i 78e minuten skulle det också ge utdelning. En frispark nickades undan men på straffområdeslinjen fanns Hafizovic som fick drömträff på volley och bankade bollen i fin båge upp i vänstra krysset.

Målet minskade knappast Östers ambitioner och i 82a minuten var Velic nära att slå en vänsterhörna direkt i mål, men målvakten hann precis upp och kunde peta den över ribban. Den korta hörnvarianten på nästa försök visade sig också lovande, när Elvbys hårda avslut sånär resulterade men styrdes på mållinjen av en ÄFF-försvarare ut till ännu en hörna.

Två minuter före full tid drog Örnblom upp ett anfall på högerkanten och sökte sig sedan in mot mål där han nådde högst på det följande inlägget och nickstyrde bollen strax över mål. Minuten senare blev det stökigt i gästernas straffområde och Öster fick flera chanser där det sista avslutet från Elvby tvingade Oscar Berglund att göra en riktigt bra räddning.

Öster hann med ett sista anfall i 93e minuten där Stolth stressade sin back bra och tvingade denne att ta till en hel del fysik för att stoppa Stolth och få ut bollen till hörna, men denna kunde inte ge någon utdelning då slutsignalen kom samtidigt som målvakten boxade undan bollen.

Följ Östers IF i sociala medier: