Klar Hammarbyseger i höstpremiären

Omstarten efter sommaruppehållet blev inte roligare än avslutningen på våren. Hammarby förde matchen från början till slut, och även om Öster fick till ok spel ett par perioder var det aldrig någon tvekan om vilket lag som skulle avgå med segern.

HAMMARBY IF - ÖSTERS IF 3-0 (2-0)

11' 1-0 Rennie
23' 2-0 Fuhre
59' 3-0 Fuhre

Publik: 16118

Öster tvingades än en gång kasta om i startuppställningen:
Nadj
Wihlborg - Lindblad - Andersson - Bojent
Elvby - Velic - Lindner¨
Bergholtz - Söderberg - Henningsson

45' Eriksson (Henningsson)
65' Gero (Söderberg)

På artikelbilden ser vi ett av Östers bättre lägen, när Denis Velic togs hårt i en nicksituation strax före Hammarbys ledningsmål. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Matchfakta finns på förbundets matchsida.

Öster försökte passa på direkt mot Hammarby på Tele2 Arena. Bara femton sekunder hade gått när man lyfte upp en boll på Freddy Söderberg som dessvärre sprang ihop med Lars Saetra och fick frispark mot sig. Därefter såg mycket alltför bekant ut. Två minuter in i matchen gjorde Rennie sin första rusch och tog sig förbi på högerkanten, men lyfte inlägget rakt i famnen på Nadj.
   Matchens första riktigt farliga chans skulle ändå tillfalla Öster efter tio minuter. Ett snyggt uppspel från Elvby ut till Wihlborg följdes av ett bra avvägt inlägg mot Velic som mötte hård bevakning och inte lyckades få nicken från bra läge på mål. Bara minuten senare skulle det istället rassla i det andra nätet. Pablo Piñones-Arce rullade en perfekt boll fram mot Rennie, som utan problem rundade Bojent och rullade in 1-0.
   Dryga kvarten in i matchen fick Öster sånär en jättechans till skänks. Söderberg och Bergholtz stressade mot Hopf, som rensade rakt i huvudet på Begholtz - men nicken som uppstod gick dessvärre till inspark istället för på mål.
   I 23e minuten kom så dråpslaget. Hammarby ställde som så ofta om blixtsnabbt och Kennedy rullade fram bollen genom Östers backlinje till Lars Fuhre som hittade in mellan Wihlborg och Andersson och kallt slog in 2-0 mellan benen på Nadj. Öster stack upp ibland, i 27e minuten lyfte Wihlborg in en boll som Velic var nära att hinna först på men Hopf kunde precis plocka den. Istället blev det nära ytterligare ett mål för hemmalaget, efter att Rennie jobbat sig förbi på sin kant coh skickat in bollen mot en väldigt fri PPA, som dock inte fick träff på bollen när han skulle tackla in den.
   Tio minuter före paus räddade Johan Andersson Öster från att gå till halvtidsvila med ännu ett mål i baken. Nadj tvingades släppa retur på ett Kennedyskott, och Piñones-Arce såg ut att hinna först på bollen men Andersson nådde före och täckte avslutet upp i famnen på Nadj. Fem minuter senare gick Lindner själv och avlossade ett tungt lågt skott som tvingade Hopf att släppa retur, men på denna fanns inga rödblå beredda att hugga utan Hammarbyförsvaret kunde lugnt rensa. Precis före paus fick man till en period av bra spel, och Bergholtz kunde sånär nå en centralt placerad Lindner inne i målområdet, men tyvärr fastnade bollen på en Hammarbyfot i sista läget och domaren kunde blåsa av för halvtid.

Fyra minuter efter paus såg det farligt ut när Rennie stack iväg, men denna gång stoppades han effektivt av inbytte Otto Eriksson som glidtacklade, nickade andrabollen sittande och sedan fortfarande sittande rensade bollen på volley.
   Strax därefter blev det åter farligt när Fuhre kom fri, men stördes hårt av Lindblad och inte kunde få iväg något vidare avslut. Såväl grönvit publik som spelare ville ha utvisning eller straff, men domaren valde att vinka avvärjande. I anfallet efter skulle det istället bli mycket farligt åt andra hållet. Söderberg tog ner ett inlägg på bröstet och lyfte vidare till en fri Elvby som fick riktigt bra träff på volley men dessvärre fick se Hopf stå i vägen.
   Precis innan timmen hade spelats skulle så hemmalaget utöka sin ledning. Rennie utnyttjade en Östermiss på mittplan, och sedan spelade man snabbt runt halva laget innan Fuhre till slut kunde trycka in sitt andra mål för kvällen. Innan ens en minut ytterligare gått var även Kennedy nära att näta med ett hårt avslut mot första krysset, men Nadj lyckades styra bollen i ribban och ut.
   I matchens sista minuter kunde Öster åter visa upp mer organiserat spel, men utan att skapa några riktiga lägen - det mest imponderande var istället en älgrusning av Lindner för att rädda en boll frånatt gå ut till inspark - för vilket han belönades med en nedsparkning av Besara.