Kämpaseger över makrillarna

Trots en man mindre i över 70 minuter släppte Öster inte till många farligheter och tog en av säsongens skönaste segrar hemma mot GAIS.

ÖSTERS IF - GAIS 2-0 (1-0)
1-0 41 Lindblad (straff)
2-0 92 Johannesson
Publik: 2912

Malmkvist
Björkén - Vasilj - Karlsson - Strand
Fuhre - Drott
Pavic - Kapcevic - Östlind
Bajrovic

19' Lindblad (Bajrovic)
67' Shaze (Östlind)
81' Johannesson (Kapcevic)

Utvisning:
16' Vasilj (2 gula)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Trots att Öster har en fantastisk formkurva och revansch att utkräva efter de tappade poängen häromveckan på Gamla Ullevi var det som att laget inte riktigt var med i början. Man lurades in i ett spelmönster som passade gästerna bättre och i sjunde minuten såg det farligt ut när en GAIS:are var på väg genom. Vasilj tog dock ett taktiskt gult kort och även om den resulterande frisparken borde varit ett drömläge för Dusan Djuric blev det bara plockpotatis för stabile Robin Malmkvist.

Öster hann egentligen bara med ett hyfsat läge där Robin Östlind i 14 minuten sånär kunde ta sig genom innan hela matchbilden förändrades drastiskt när Vasilj kom sent in i en tackling och fick sitt andra gula i 17 minuten.

För oss som inte minns Östers storhetstid utan mest upplevt pendlandet efter sekelskiftet var det självklart att det nu skulle komma ett ras utan dess like, men denna Österupplaga fungerar inte på det viset. Istället tog man, en man kort och med en uppställning som ändrats till 4-4-1 tag i spelet och började hota.

Tre minuter efter utvisningen försökte Dragan Kapcevic smeka en frispark över muren men en GAIS-skalle kunde styra ut den till en resultatlös hörna.

Med dryga halvtimmen spelad kom en långboll mot gästernas sommarvärvning Simon Silverholt men då visade Månz Karlsson vem som bestämmer och ex-HBK:aren hade inget att hämta.

Efter att mest ha hållt undan satte Öster fart när klockan tickade ner mot paus och skapade både hörna och frispark innan Östlind i 40 minuten lade en bra boll fram till Simon Strand, som försökte bryta inåt men stampades på vaden och fick en ganska otvetydig straff med sig.

Med fjolårets straffkung Kalle Lindblad på plan var det knappast någon tvekan om vem som skulle lägga straffen och Lindblad väntade kallt ut Damir Mehic innan han utan några risker tryckte in bollen i den tomma halvan av mål.

Minuten innan paus kunde det mycket väl kommit även en tvåa efter att Östlind jagat fram en vänsterhörna och Pavic knoppat in den på Dragan Kapcevic, som dock stördes lite av en försvarare och nickstyrde bollen strax utanför högra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Om första halvlek till stora delar var en pärs blev den andra, i väntan på den anstormning som borde kommit, än värre. Öster inledde ändå bra genom Östlind som trollade sig genom men fick se sitt avslut styras ut till en resultatlös hörna.

Därefter lade Öster mycket tid på att spela runt boll, och gjorde det på ett tacknämligt sätt. En oberoende åskådare kanske inte slog frivolter av glädje men för oss som brinner för laget var det vackert att se. Gästerna kom i stort sett ingenstans och Öster kunde då och då utmana genom omställningar.

Den enda egentliga farligheten de grönsvarta skapade kom med en lång boll mot inbytte Rexhepi i 73e minuten. Anfallaren slet sig fri men Malmkvist kunde göra en bra räddning och spä på gästernas frustration.

Efter att Öster tagit över allt mer av spelet mot slutet av matchen blev det ändå lite förvirrat framför Östermålet i 88e minuten efter lite stök efter ett inlägg, men när röken lade sig var det Öster som fått frispark och kunde fortsätta styra spelet.

På två minuters stopptid kom så också chansen vi alla väntade på, när Shaze vann boll och petade till Fuhre som precis kunde tråckla bollen förbi GAIS-kaptenen fram mot David Johannesson, som sprang som de där långa benen aldrig sprungit förut och vackert stängde matchen genom att pricka in 2-0 nere vid högra stolpen och skjuta upp Öster på Allsvensk kvalplats (om än med en match tillgodo på de flesta andra lag i serien).

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: