Inför: Helsingborgs IF - Östers IF

Måndagen den 15 juli är det dags för Östers IF allsvenska herrar att bege sig till Skåne. Där väntar ett möte vid sundet mot ett av topplagen i Allsvenskan, Helsingborgs IF.

- En härlig utmaning för oss. Jag hoppas och tror att vi kommer göra en bra match. Vi ska fokusera på det vi är bra på och se till att vi är rejäla i allt vi gör. Gör vi det till vår match har vi stor chans. Noggrannhet är viktigt när marginalerna är små, vilket de ju är i serien, säger östertränaren Andreas Thomsson.

Titta lite i bakspegeln Andreas och säg vad du tycker om Mjällbymatchen. Vad var bra och vad var mindre bra?
- Vi gjorde en bra match. Vi kunde gjort ett andra-mål om vi haft bättre effektivitet. Mjällby skapar inte mycket chanser, det är jag nöjd med. Vi låg rätt i positioner, hade ett bra samarbete centralt på mitten och det var mycket annat som var bra, säger Thomsson.

Hur ser du på Helsingborg som motståndare?
- HIF är ett bra lag offensivt, ett stabilt lag såklart. Ett topplag i Allsvenskan som vi ska ha respekt för men absolut inte vara rädda för. Vi har visat i flera matcher att vi kan spela jämnt och vinna över samtliga lag oavsett deras tabellplacering. Vi ska ha med , fortsätter Thomsson.

Gör du några ändringar i truppen?
- Ja. Elmin Nurkic och Pablo Piñones-Arce går ut, medan Behar Ferizi, Mario Vasilj och Fredrik Lundgren går in. Vi åker till Helsingborg med 19 man, avslutar Andreas Thomsson.

Truppen mot Helsingborgs IF:
Alexander Nadj, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Mario Vasilj, Juan Robledo, Månz Karlsson, Johan Andersson, Stefan Karlsson, Marcus Bergholtz, Josef Elvby, Darijan Bojanic, Fredrik Lundgren, Behar Ferizi, Alexander Henningsson, Johan Persson, Kenny Pavey, Vlado Zlojutro, Denis Velic, Freddy Söderberg.