Henningsson poängräddare i derbyt

Öster missade chansen att ta sig uppåt i tabellen när Husqvarna kom till Myran för derby. Istället får vi glädja oss åt att Henninfsson räddade en poäng efter en bra väggspel med Söderberg efter en framspelning från Shaze.

ÖSTERS IF - HUSQVARNA FF 1-1 (0-0)
0-1 60' Bernholtz
1-1 75' Henningsson

Startelvan:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Henningsson - Velic - Strömberg
Söderberg

61' Hafizovic (Velic)
74' Birgersson (Drott)
89' J Andersson (Strömberg)

Mer statistik på förbundets matchsida.

På artikelbilden ser vi Henningsson slå in kvitteringen.
Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen (video Hans Anderzon):

Målklipp (video Andreas Nilsson/bilderna.it):

Första halvlek

Öster drog igång i bra tempo hemma mot Husqvarna. I fjärde minuten tog lagkapten Velic matchens första avslut - hårt men en bit över mål. Minuterna senare såg det bra ut igen är hemmalaget ställde om, men inlägget stack en bit över tänkte mottagaren Wihlborg.

Därefter fortsatte Öster ha mycket boll men utan att komma till distinkta avslutslägen. I 18e minuten var det dock nära med en bra slagen hörna från Nurkic som målvakten med näppe lyckades peta undan. De följande minuterna kom Öster även till två avslut men utan att oroa Joakim Jans i Husqvarnamålet först ett skott från Shaze och minuten senare genom Björkén som väggspelade sig genom men inte kunde överlista Jans.

Halvtimmen in i matchen kunde så gästerna utmana, och skaffade även fram en hörna. På rensningen efter denna kunde Karlefjärd ta lagets första avslut på mål men en väl placerad Rasmus Rydén behövde inte anstränga sig för att plocka bollen.

Hemmalaget fortsatte producera hörnor och tio minuter före paus var det nära att ge utdelning. En hård hörna från höger slutade med en styrning av Vasilj som strök precis utanför bortre stolpen. Minuten senare spelade Strömberg fram Henningsson som försökte sig på en snygging, men knorren mot vänstra krysset slank precis bortom stolpen.

Andra Halvlek

Husqvarna må ha varit tillbakapressat före paus med de kunde mycket väl tagit ledningen fyra minuter in i andra halvlek. Lagkapten Haidiri jobbade fram en hörna från vänster och efter denna hamnade bollen i bra läge framför mål där en Husqvarnaspelare lyckligen totalmissade bollen i bra läge.

Öster fortsatte trycka på, men kom inte närmre en nick av Kalle Lindblad tätt över i 57e minuten. Istället skulle gästerna tre minuter senare dra nytta av Östers höga press när Strandsäter kontrade och spelade fram Bernholtz som kunde rulla in 0-1 till höger om Rydén.

Fyra minuter senare kunde kvitteringen mycket väl ha kommit när Henningsson trots fula sparkar på benen jobbade sig runt och lyfte in en perfekt boll mot Söderberg som tryckte till med pannan men placerade avslutet centimeter utanför vänstra stolpen. Två minuter senare var det Söderberg som stod för jättejobbet ute på högerkanten men hans fina boll in mot mitten där både Strömberg och Hafizovic fanns mynnade ut i intet när domaren hittade en frispark som till och med Husqvarnaspelarna såg förvånade ut över att få.

Nu kände Öster medvind trots underläget och bara minuten senare stod Henningsson för ett nytt bra förarbete innan han lyfte in bollen på Shaze vars nick tyvärr gick precis före första stolpen.

Med kvarten kvar skulle kvitteringen så komma. Shaze spelade fram Henningsson som väggspelade med Söderberg och därefter utnyttjade ytan bakom backlinjen på bästa sätt när han kallt klippte in bollen mellan Jans och närmsta stolpen.

Nu gick Öster för tre poäng men i jakten tappade man den sista skärpan. Flera avslut gick högt över innan det tre minuter före full tid såg riktigt lovande ut. Birgersson slank runt på högerkanten och la ett bra inlägg mot Söderberg men tyvärr kunde en försvarare precis styra undan bollen innan den nådde Freddy.

Minuten före full tid anföll så bortalaget och kunde mycket väl fått med sig tre poäng hem efter ett avslut som Rydén styrde i en hög båge upp på nättaket till en resultatlös hörna.

På fjärde stopptidsminuten kunde Öster mycket väl petat in ett avgörande mål. En frispark från Nurkic hamnade i röran framför mål och rullade till slut, till synes okontrollerat, via vänstra stolpens utsida ut till en inspark som avrundade matchen.

Följ Östers IF i sociala medier: