Härligt trendbrott i Värmland

Jubel efter att Bergholtz gett laget en tidig ledning. Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Regnet höll uppe under matchen mot Degerfors, och även på plan blev det ljusning. Redan i andra minuten satte Bergholtz ledningsmålet, och genom matchen såg Öster hetare ut än på länge. Därför var Söderbergs 0-2  mot slutet av matchen bara rättvist.

DEGERFORS IF - ÖSTERS IF 0-2 (0-1)
  2' 0-1 Bergholtz (Söderberg)
78' 0-2 Söderberg (Henningsson)

Öster kastade om en del i uppställningen inför klassikermötet på Stora Valla.
Nadj
Lindblad - Vasilj - J Andersson - Konate
Velic - Elvby - Lindner
Bergholtz - Söderberg - Eriksson

23 Wihlborg (Lindblad)
58 Hennngsson (Bergholtz)
78 Gero (Eriksson)

Öster kom för första gången i år till start i årets nya bortaställ mot Degerfors. Om det var därför de såg mer taggade ut än på länge kan vi låta vara osagt, men hela laget uppträdde med en betydligt större intensitet än på länge. Redan i första minuten lyftes en boll fram på Freddy Söderberg som höll på att ta sig genom men blåstes av. Minuten senare tog Freddy istället ner bollen och spelade fram Marcus Bergholtz, som först klackfintade bort sin försvarare och sedan tunnlade in ledningsmålet.

Ännu en minut senare var det Josef Elvby, för dagen i "Velic-rollen", som stack på en lång boll men denna gång hann Degerfors målvakt August Strömberg (för övrigt den andra U21-landslagsmålvakten Öster mötte denna vecka) ut och kunde rensa.

Efter detta fick hemmalaget mer boll, och vänsterkanten med framför allt Ferhad Ayaz började utmana. Lyckligen var Ayaz avslut genomgående ej i nivå med hans löpsteg och dribblingar, och Alexander Nadj lyckades avvärja varje gång. Efter varsitt avslut från Söderberg och Velic runt tionde minuten (det senare förmodligen tänkt som ett inlägg men när ingen nådde det studsade det lurigt strax till höger om mål) så stod brukslaget de närmaste tio minuterna för de egentliga farligheterna - och det var oftast Ayaz som var inblandad. Denna period fick Nadj göra två riktigt bra räddningar för att hålla nätet rent.

Just när de flesta trodde att hemmalaget var på väg att ta över matchen helt så var Öster istället nära att utöka ledningen. Ett snabbt uppspel mynnade ut i ett lågt inlägg från Velic(?) som Söderberg trots brysk uppvaktning från sin försvarare nådde först på och styrde förbi Strömberg - men dessvärre i stolpen. Returen snappades upp av Bergholtz som tyvärr föll i kampen med sin försvarare.

Därefter tog hemmalaget över spelet ännu mer, men förutom ett läge med knappa halvtimmen spelad (tänker låta läsarna gissa av vem den här gången , men det var samma som legat bakom det mesta hittills) så kom man aldrig i närheten av mål. Åtta minuter före paus höll deras höga press också på att straffa sig när Otto Eriksson tog en jättelöpning, glidtacklade bollen runt sin försvarare och hann tillbaka runt densamme för att spela in bollen på Elvby, som kom rusande i bra läge men fick en olycklig förstatouch på bollen som rann iväg till Strömberg. Minuten senare vare det dags för Degerfors bästa läge i matchen när Johan Andersson tvingades ta i för att stoppa en spelare, och den resulterande frisparken placerade Jernberg mot nedre högra hörnet, men inte hårdare än att Nadj hann styra ut den till hörna.

Öster hann med ett någorlunda läge till innan paus, efter att Elvby skottfintat snyggt och spelat fram Bergholtz, men dennes skott täcktes ut till en resultatlös hörna.

Elvby såg ut att trivas i sin mer offensiva position, och fem minuter in i andra halvlek försökte han sig på ett lågt avslut, som dessvärre skruvade sig strax utanför Strömbergs högra stolpe. När Degerfors sedan skulle spela upp bollen vann Lindner den bra på mitten, spelade ut till Wihlborg vars låga inlägg hittade fram till en väldigt fri Elvby, som styrde bollen mot bortre stolpen men missade med någon decimeter.

Nu började lagen byta chanser allt mer, men Öster fortsatte komma till de närmre avsluten. Med 25 minuter kvar testade Wihlborg ett lågt skott som tvingade Strömberg till en bra räddning. Två minuter senare gjorde Söderberg ett bra jobb djupt på högerkanten och rullade in bollen till Eriksson, som hade ett jätteläge men inte fick träff på avslutet som seglade högt över.

I 72a minuten hade Degerfors jobbat sig riktigt nära en kvittering, och ett inlägg från högerkanten mot Ayaz såg ut att åstadkomma det - men avslutet ur dålig vinkel hamnade dessbättre i burgavelns utsida. Därefter var det mer Öster igen. Bara minuten senare klippte Lindner till på distans och fick bra träff, men bollen skruvade sig utanför vänstra krysset. Fem minuter senare var det Söderbergs tur, när han kom genom från vänsterkanten och sprang sig fri, men Strömberg läste hans låga avslut och kunde parera. Minuten därefter var han dock chanslös på ett snyggt Österanfall. Henningsson väggspelade sig genom med Elvby, stack ut åt höger och rullade bollen snett framåt till en helt fri Söderberg, som distinkt drog upp den i nättaket.

Vid det här laget hade Degerfors allt mer satt sitt hopp till höga bollar på inbytte gänglige Emil Hedsén, och med nio minuter kvar gav det sånär resultat. Ett inlägg från höger nådde rätt men nicken gick lyckligen över mål. Öster däremot hade ingen större brådska, men i 85e minuten nådde man Gero med ett inlägg, men bollen var hög och Gero lyckades inte styra sin nick på mål.

Det enda av signifikans som hände under resten av matchen var att Velic tog ett taktiskt gult kort när hemmalaget på stopptid var på väg att ställa om, och därmed dessvärre missar söndagens våravslutning mot Hammarby på Myresjöhus Arena.

Matchstatistik finns på förbundets matchsida

Freddy Söderberg dunkar in 0-2 bakom August Strömberg.

Josef Elvby fungerade bra i den offensiva mittfältsrollen och jobbade kopiöst.