Härliga slutminuter mot Frej

En ganska chansfattig match fick en härlig avslutning när Mattias Pavic och Simon Helg satte varsitt mål på mindre än två minuter i slutet.

Östers IF - IK Frej 2-0 (0-0)

1-0 87' Pavic
2-0 88' Helg
Publik: 2123

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Silka - Drott - Helg
Johannesson - Kapcevic

58' Pavic (Johansson)
63' Andreasson (Johannesson)
90' Helg (Vasilj)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

JÄRDLER TYCKER:

"För vår del är det resultatet som är jättepositivt, stabiliteten, vi gör en ny nolla. Det är mycket som är bra som vi kanske inte hade i våras när vi gjorde de jättebra prestationerna som i Halmstad borta där vi förlorar, nu är vi inte så bra idag men vi vinner i stället.  Det är jätteviktigt och där har vi hittat en helt ny stabilitet.

Första halvlek i sig är inte bra. Vi är slarviga i passningsspelet, vi missar och ger bort bollar. Den är hackig och vi är överens igen, för tredje raka matchen om att det är en förstahalvlek vi bara vill stryka.

Sen är vi bra i tre minuter i andra men sen är vi inte bra där heller. Robban gör ett par helt matchavgörande räddningar och är väldigt bra idag också. Vi känner på bänken att det är en tidsfråga innan Frej ska göra mål och vi kan inte bara byta spelare utan måste byta sätt att spela. Då väljer vi att ta ut David och sätta in en mittfältare till så vi får tre centralt så Drott kan bara balansera och Liridon och Anton får spela offensivt och så fick vi in Mattias som var fräsch och då vänder matchen, tycker jag.

Då vänder spelet och vi hamnar mer på Frejs planhalva, vi skapar inte jättemycket men framför allt svänger matchbilden och det är en styrka att kunna vända på det. Sen har vi kraft och kvalitet att kunna avgöra det här och det är jag jättenöjd med men vi har inte varit bra över 90 minuter sedan Norrby och det behöver vi komma tillbaka till, att göra stabila insatser över hela matcher."

FÖRSTA HALVLEK

Efter en ganska trött inledning skapade Öster sin första riktiga chans i nionde minuter efter att Frejs målvakt Hampus Elgan rensat bollen rakt upp i luften och Simon Helg kunde vinna boll högt på offensiv planhalva. Ett lågt inlägg hamnade efter visst duttande hos Liridon Silka som försökte placera in bollen nere vid högra stolpen där Elgan dessvärre fanns på plats.

Minuterna senare var istället gästerna mycket nära att ta ledningen när Glasberg slog en låg boll in mot Gerbino Polo som fick alldeles för mycket yta i mitten men lyckligtvis styrde avslutet en bra bit till höger om mål.

Halvleken fortsatte i ett rätt lågt tempo - Helg missade ett bra volleyläge i 19e minuten, Gerbino Polo borde gjort mer av nicken i farligt läge tio minuter senare än att skicka en bra bit utanför högra stolpen men det hettade inte till förrän i 33e minuten.

Då fick vi se ett riktigt fint Österanfall som avslutades med att Jonathan Drott väggade sig fram mot Dragan Kapcevic och avslutade halvliggande på volley stenhårt i vänstra stolpens insida. Förutom ett hyfsat läge för Frej minuten före paus hann ingendera laget med mycket mer i första halvlek.

ANDRA HALVLEK

Öster såg piggare ut först fem minuterna efter paus, framför allt på Helgs kant, men kom inte till några avslut och istället tippade spelet över åt andra hållet.

Mellan minut 50 och 60 hann Robin Malmkvist stå för fyra högklassiga räddningar när gästerna trycket på. En fantastisk räddning på en klackstyrning från nära håll i 51a minuten, en dubbelräddning i 54e minuten där räddningen på Runnemos nick från nära håll stod ut. I 60e minuten stod han så för en ny jätteräddning när Hammarbylånet Jajic väggade sig fram och avslutade hårt mot vänstra stolproten men fick nöja sig med en hörna som belöning.

Mitt i den här intensiva perioden hade dessutom Öster varit mycket nära att göra mål när Helg efter en av sina exceptionella accelerationer rundat sin försvarare och spelat in till Kapcevic som klackstyrde bollen men inte fick tillräckligt mycket fot på bollen som retfullt smet förbi mål.

Tjugo minuter före full tid var Kapcevic nära igen efter ett bra inlägg från Stefan Karlsson som Dragan slet sig fri på och nickade via marken strax utanför vänstra stolpen.

Efter en lugnare kvart tryckte Öster på ordentligt sista fem minuterna. Först tog Drott ett hockey-skott för styrning som ingen nådde på, och minuten senare satte man ordentlig fart. Pigge inhopparen Anton Andreasson vann boll på mitten och slog en fantastisk boll genom backlinjen till Helg, som inte bara hann upp bollen utan även levererade en perfekt boll in på Mattias Pavic som kunde trycka in ledningsmålet.

Efter ledningsmålet kändes det som alla knutar släppte och mindre än två minuter senare spelade Andreasson fram Helg, som iskallt rullade in 2-0 under Elgan.

Nu var matchen avgjord men Öster fortsatte jobba och på stopptid var Andreasson ytterst nära att även han skriva in sig i målprotokollet. Efter ett fantastiskt förarbete av Stefan Karlsson kom en låg boll som Andreasson tryckte till på volley men skickade hårt på fel sida stolpen i burgavelns utsida.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: