Härlig avslutning på vårsäsongen

Efter en kanonstart med två snabba mål såg det lite oroligt ut efter att Nurkic blivit utvisad, men Öster stod upp bra och kunde istället utöka till säsongens största seger.

ÖSTERS IF - VARBERGS BOIS 5-2 (2-0)
1-0  2 Crona
2-0  7 Fuhre
2-1 58 Silverholt
3-1 69 Johannesson
4-1 71 Levi
4-2 86 Abdu
5-2 88 Bajrovic

Publik: 2207

Malmkvist
Lindblad - Karlsson - Nurkic
Björkén - Drott - Crona - Pavic
Levi - Johannesson - Fuhre

65' Östlind (Fuhre)
86' Bajrovic (Johannesson)

Utvisning:
35' Nurkic

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde hemmamatchen mot Varberg på ett strålande vis. Bara halvminuten hade gått när Fritiof Björkén jobbade fram en hörna, och minutvisaren stod och darrade för att göra sin första förflyttning när Sebastian Crona - efter att två avslut på hörnan täckts - dunkade upp bollen i nättaket till det tidigaste Österledningsmålet i mannaminne.

Fem minuter senare blev det ännu roligare när Jonathan Levi stal bollen från en förvånansvärt passiv Varbergsförsvarare och höll inne passningen till precis rätt ögonblick innan han rullade den genom backlinjen fram till Lars Fuhre som tog bollen med sig ett steg innan han kallt rullade in den i bortre hörnet under en chanslös Jocke Wulff.

Därefter fortsatte Öster skapa lägen genom bland andra David Johannesson och Fuhre innan gästerna i 17e minuten så kom till ett avslut, som höll riktigt hög klass. Elias Andersson lyfte in en frispark mot alltid farlige Gabriel Altemark-Vanneryr som nickskarvade stenhårt i ribban - fem centimeter lägre så hade reduceringen varit ett faktum.

Efter det gick matchen in i ett mer avvaktande läge som höll i sig nästan tjugo minuter, fram till det att Elmin Nurkic fick ett hårt dömt rött kort i 35e minuten. Då vaknade båda lagen till och i 39e minuten var Johannesson på väg genom när han rycktes ner av Stanisic som belönades med ett gult kort. Minuten senare vann Levi boll och spelade fram Jonathan Drott som från bra läge avslutade precis utanför högra stolpen.

De sista minuterna blev händelserika. Först spelade Varbergs Eric Nilsson fram Altemark-Vanneryr i hyfsat läge men denne styrde nicken i burgavelns utsida. Strax därefter gjorde Fuhre en fin insats i offensiven och spelade fram Johannesson som ur dålig vinkel avslutade stenhårt mot första stolpen men fick bollen på fel sida stolpen.

Johannesson hann sånär med en chans till i slutet av de fyra stopptidsminuterna, men blev avblåst mitt i steget och fick gå till pausvila.

ANDRA HALVLEK

Efter paus ville ingendera lag blotta sig för mycket och spelet blev väldigt avvaktande. I 57e minuten kunde Levi i alla fall testa Wulff med ett hårt avslut från 20 meter men målvakten hade fri sikt och fick inga problem. Istället skulle gästerna reducera i anfallet efter. Altemark-Vanneryr spelade in en låg boll som studsade ut till Silverholt som kunde trycka in bollen i bortre hörnet.

Minuterna senare sprang sig Johannesson fri med Wulff men fick aldrig ta avslutet då domaren hittat en frispark i momentet innan. Istället var Nyström i 63e minuten ytterst nära att kvittera när han hade öppet mål efter en fin boll från högerkanten men trasslade ihop fötterna och fick aldrig iväg något avslut.

Bara sekunderna senare kom en bra boll från Fuhre upp på Johannesson som kom fri med Wulff som stod för en bra räddning precis på straffområdeslinjen.

I 69e minuten skulle Öster så, efter 40 minuter med en man mindre på plan, ändå utöka ledningen. Drott vann boll en bit in på offensiv planhalva och lade bollen ut åt höger där Johannesson mötte och klippte till. Målvakten fick handen på bollen men kunde se den nesligt segla i en båge in över mållinjen.

Två minuter senare nickades en hörna ut till Levi som klippte till från straffområdeslinjen och via ett ben vallade in bollen i vänstra burgaveln till 4-1.

Efter det hade Öster mest boll men jagade inte stenhårt fler avslut utan höll mycket boll. Fyra minuter före full tid gjorde Malmkvist en bra räddning på en stenhård nick efter hörna, men returen hamnade oturligt hos Abdu som tryckte in bollen via Jocke Lindners ryggtavla i bortre burgaveln.

Om gästerna haft något hopp om att knappa in ytterligare släcktes det definitivt två minuter senare efter ett vackert Österuppspel. Östlind fick en fin boll tillbaka från Levi och petade förbi sin försvarare in till Admir Bajrovic som vände runt och prickade in femman nere vid högra stolproten.

Spelarna kunde därmed hämta en lättad Elmin Nurkic - som ju spelade sin sista match för Öster - från omklädningsrummet och fira framför klacken med en härlig segerkullerbytta innan sommaruppehållet.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: