Fritiof Björkén klar för Östers IF

Bild: Andreas Nilsson/bilderna.it

Östers IF har gjort klart med Fritiof Björkén som skrivit på ett kontrakt över tre år.

Han ansluter närmast ifrån Lunds BK för vilka han spelat 84 tävlingsmatcher i division ett de senaste fem säsongerna.

Fritiof är 24 år och han är fostrad i moderklubben Lunds BK. Den gångna säsongen spelade han 18 matcher, varav tre som inhoppare och han noterades för ett mål och två assist.

Östers sportchef Peter Wibrån:

- Han har provtränat med laget under januari och han spelade träningsmatchen mot Helsingborgs IF,  under vilken vi fick goda intryck av honom. Värvningen har möjliggjorts genom Öster Support AB.

Östers tränare Thomas Askebrand:
- Vi är nöjda med att knyta till oss Fritiof. Vi ser honom som en offensivt skicklig ytterback med en enormt bra löpkapacitet och som orkar komma runt och fylla på längs kanten. I det defensiva spelet är han bra i en-mot-en. Han är användbar såväl som ytterback som yttermittfältare och han passar in i vårt spelsätt.

Nyförvärvet om att bli Österspelare:

- Jag är mycket glad för att komma till en så stor förening och jag ser verkligen fram emot att få spela för Öster. Som ytterback känner jag en styrka i en mot en, är kvick i fötterna och jag gillar att hänga på i offensiven.

Spelare med kontrakt 2015: Emil Andersson, Elmin Nurkic, Johan Andersson, Karl-Johan Lindblad, Mario Vasilj, Denis Velic, Otto Eriksson, Mehmed Hafizovic, Alexander Henningsson, Simon Wennerhag, Andreas Wihlborg, Andreas Birgersson, Jonathan Drott, Freddy Söderberg, Patrik Bojent, Josef Elvby, Jonatan Rehnström, Robin Strömberg, Rasmus Rydén och Fritiof Björkén.

Spelare som lämnat truppen: Tibor Joza (lån Falkenbergs FF), Alexander Nadj, Oscar Berglund, Jonas Hellgren, Vlado Zlojutro, Alhaji Gero, Marcus Bergholtz, Robertino Kljajic och Joakim Lindner.