Freddy fixade festen

hattrick med bud på mer

En målfest i första halvlek ersattes av viss mättnad i andra, men trots snabb Umeåkvittering efter Östers ledningsmål var det aldrig någon tvekan om var de tre poängen skulle hamna. Västerbottningarna försöker stundtals spela bra fotboll, men släpper till alldeles för stora luckor mot avslutare som Freddy Söderberg och Matteo Blomqvist-Zampi.

ÖSTERS IF - UMEÅ FC 5-1 (4-1)
1-0 8 Söderberg
1-1 9 Chennoufi
2-1 12 Söderberg
3-1 26 Söderberg
4-1 42 Wihlborg
5-1 90+2 Blomqvist-Zampi

Öster var tillbaka till en bekant uppställning:
Nadj
S Karlsson - Lantz - Vasilj - Bojent
Persson - Bergholtz
Henningsson - Velic - Wihlborg
Söderberg
39 Hellgren - Bergholtz
76 Blomqvist-Zampi - Söderberg
87 Bojanic - Wihlborg

Trots att det var toppen mot botten höll inget lag igen - åtminstone första halvlek bjöd på full fart framåt från båda sidor. Öster skapade ett par halvchanser i inledningen, men första gången det kändes riktigt farligt var det gästerna som låg bakom. Fem minuter in i matchen ryckte Joel Burström sig förbi på sin högerkant, men satte inlägget för långt - vilket var tur då Umeå hade två spelare på väg framåt inne i Östers straffområde. Två minuter senare var det nära igen för de blåklädda. Danny Persson fick sånär ett friläge efter ett missförstånd i Östers försvarslinje, och hade kunnat runda Nadj om inte denne gått långt ute och glidtackla samtidigt som en mittback störde ut Persson.
Om det var optimismen som kostade på ska vi låta vara osagt, men bara sekunderna senare skulle det istället smälla åt andra hållet. Wihlborg drog upp ett anfall på högerkanten och la in bollen till Freddy Söderberg, som iskallt kunde placera in den bakom Vladimir Sudar i Umeås mål.
Östers försvar fortsatte dock svaja. Publiken hade inte hunnit sluta applådera målet innan Kallay kunde spela in bollen till Adam Chennoufi, som sällan missar när han får stå och sikta så ostört. En boll i Nadj:s vänstra kryss senare var matchen utjämnad.
Lyckligen verkade näsknäppen få Öster att vakna till, och resterande 80 minuter var det ett helt annat hemmalag vi fick se. Bara minuterna efter kvitteringen jobbade Söderberg fram en hörna so Velic slog lågt - men på rensningen klippte Johan Persson till, och i röran framför mål kunde Söderberg styra in nästa ledningsmål.
Efter den dramatiska inledningen bedarrade spelet en smula, och publiken hann passa på att andas. En fjärdedel in i matchen var det ändå nära igen. Bergholtz vann boll på mitten och slog en snabb boll fram på Söderberg, som vände bort sin försvarare men knorrade avslutet en bit utanför Sudars vänstra stolpe. Nu var det bara Öster, och minuterna senare var det nära att Sudar fick rensa nätet igen. Steffi vann boll nere vid kortlinjen och spelade bak den till Henningsson som försökte placera in den nere vid stolpen, men Ume-keepern hann ner och rädda.
Umeå fortsatte ändå försöka. I 25 minuten hade hemmalaget marginalerna på sin sida, när Danny Persson rann genom Österförsvaret, men blev avblåst för en väldigt hårfin offside. Trots viljan hade Umeå inte mycket att sätta mot en glödhet Söderberg. Två minuter efter Perssons offside kunde skyttekungen, ånyo framspelad av Sheriffen, skottfinta för att sedan kunna rulla in bollen till höger om Sudar för ett fullbordat hattrick.
Söderberg var dock inte nöjd, och när matchuret visade halvtimmen spelad nätade han igen - denna gång dock avvinkad för offside. Öster fortsatte spela fin fotboll, men började komplicera spelet för mycket och kom inte fram till sistaläget då alla ville lite för mycket istället för att välja rakaste vägen på mål. Dominansen var ändå total, och när Wihlborg tre minuter före paus kunde slå in 4-1 efter en total upprullning var det ändå i underkant.
Gästerna hann ändå med en chans till, när Chennoufi (vem annars) i halvlekens sista minut tog en frispark strax utanför Östers straffområde, men placerade bollen - om än stenhårt - en bit till höger om mål.

Öster kom ut till andra halvlek utan någon direkt press på sig att göra fler mål, och valde en mer återhållsam strategi. Istället för tokoffensiv spelade man runt bollen än mer inom laget och lät Umeå jaga sig trötta. I 48 minuten högg man ändå på en öppning i gästernas försvar, men i ett två mot två-läge valde Wihlborg att försöka passa snett bakåt på en skymd högerspringare istället för in i mitten på glödhete Söderberg, och chansen rann ut i intet. Fem minuter senare hade gästerna flyt igen när Stefan K rann iväg ute till höger och skickade in ett inlägg i precis rätt höjd till Hellgren, som var millimeter från att trycka in femettan med sulan.
Fem minuter senare var det nära igen. Wihlborg drog en snurrfint på sin back och skickade in en låg boll mot Söderberg, men Sudar hann ut precis framför tåspetsarna på Freddy och kunde snappa upp bollen.
I likhet med första halvlek följde en lugnare tiominutersperiod, och även denna gång bröts det av Söderberg. Denna gång när han i 71 minuten än en gång nätade, men - synnerligen korrekt - vinkades av för offside. Med en fjärdedel kvar av matchen byttes Blomqvist-Zampi in, och försvaret satte alla sina resurser på den nickstarke anfallaren på den hörna som väntade. Detta kunde gett utdelning när Vasilj lämnades fri på bortre stolpen, men nicken gick rakt på Sudar. Blomqvist-Zampi skulle ändå få chansen med huvudet. I 83 minuten chippade Hellgren vackert fram en yttersida, som MBZ språngnickade stenhårt - men Sudar var med bra och kunde plocka bollen.
På två minuters stopptid skulle Blomqvist-Zampi ändå få göra sitt sjunde mål för säsongen. Inbytte Darijan Bojanic visade styrka nät han trots ett fult påhopp rundade halva Umeås lag och rullade fram MBZ, som kunde snurra runt och placera in 5-1 på matchens sista spark.

Text: Support1930