Förlust i höstregnet

Om vårmötet mellan dessa båda lag var en uppradning av målchanser blev höstmötet raka motsatsen, med i stort sett varsin bra målchans, där gästerna var ofina nog att utnyttja sin medan Öster hade millimetrarna mot sig när Månz Karlsson avvslutade i stolpen precis efter paus.

ÖSTERS IF - TRELLEBORGS FF 0-1 (0-1)
1-0 2 Andersson

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Crona - Drott - Shaze - Strand
Kapcevic
Bajrovic

76' Östlind (Bajrovic), Pavic (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Matchen hade knappt hunnit börja när Islamovic nådde högst på ett inlägg i Östers straffområde och Erik Andersson fick drömträff på volley när han tryckte in gästernas ledningsmål i bortre burgaveln.

För Öster dröjde det till sjätte minuten innan man kunde utmana, men Dragan Kapcevics nick på Cronas frispark fick inte tillräcklig fart för att överlista Marko Johansson i TFF-målet.

I 19e minuten bjöds vi på ett fint uppspel längs vänsterkanten, men med baksidan att siste man med bollen var Admir Bajrovic - som gjorde ett bra jobb men i avsaknad av sig själv inne i boxen fick slå ett inlägg i blindo som försvaret utan att svettas kunde rensa. I andravågen kom ett fint svepande inlägg från Crona mot Kapcevic som målvakten dessvärre läste bra och kunde plocka.

Tio minuter senare såg det lovande ut när Shaze spelat fram Kapcevic som efter att ha hållt i bollen lyfte den in mot Bajrovic som sökt sig in i målområdet men fick se inlägget rensas av en mittback innan det nådde fram.

Fem minuter senare var det Dragan själv som tog en bra löpning in i boxen när Björkén prickade in ett fint inlägg men en neslig skånsk vad kunde styra bollen ut till hörna.

I 42a minuten hängde kvitteringen i luften efter ett fint uppspel längs vänsterkanten som utmynnade i ett riktigt fint inlägg från Strand mot bortre stolpen där Bajrovic fanns men än en gång kunde en mittback precis hinna mellan och precis styra bollen förbi anfallaren.

Öster hann med ett anfall till innan paus där Bajrovic och publiken ville ha straff för hands men där bollen vid närmare granskning nog tog på axeln.

ANDRA HALVLEK

Efter paus rivstartade Öster och redan innan minuten gått hade Månz Karlsson jobbat kvar bollen högt uppe och ett väggspel mellan Björkén och Kapcevic var en förflugen tå från att mynna ut i ett friläge men gav istället en hörna.

Öster jobbade en hörna till innan en frispark i 48e minuten damp ner hos Månz Karlsson som klippte till direkt och fick bollen förbi Johansson men klockrent i stolpen.

De första tio minuterna efter paus spelade laget stundtals väldigt attraktiv kortpassningsfotboll, men verkade lida svårt av att inte ha någon tydlig punkt att spela in bollen på, vilket fick många spelare att hålla i bollen ett par moment för mycket när man inte hade någon att slå den sista passningen till.

Därefter föll spelkvalitén i takt med att regnet gjorde gräsmattan allt tyngre och ingendera laget kom nära målen förrän ett missat uppspel i 71a minuten ledde till ett friläge för TFF:s Camara Jönsson men Malmkvist täckte vinkel bra och Jönsson avslutade en bra bit till vänster om mål.

Dryga kvarten före full tid lyfte Kapcevic bollen fram mot Bajrovic som togs tufft av målvakten när denne skulle boxa undan bollen men domaren såg inget fel i situationen. Bajrovic hann även med att knorra bollen metern utanför vänstra krysset innan han någon minut senare byttes ut.

Mot slutet blev pressen tyngre och i 83e minuten kom en bra boll in mot Vasilj som hårt ansatt av en försvarare inte kunde nå bollen som stack ut över kortlinjen. Några minuter senare såg det farligt ut när TFF-målvakten boxade ett inlägg rakt på en Österspelare men idag hade skåningarna marginalerna med sig och Johansson kunde mer eller mindre av en slump landa på bollen.

Precis som klockan passerade 90 drog Öster upp ett bra anfall med fyra man i bra fart. Kapcevic spelade ut på Pavic som lade en låg boll tillbaka in till anfallaren men denne tappade kontrollen och en försvarare kunde rensa. Minuten senare hann man ändå med en bra chans till när Pavic slog ett bra inlägg som nog var tänkt för en perfekt placerad Vasilj men Kapcevic nådde först och nickade bollen väl enkelt på målvakten.