Förlust i cupgenrepet

Om det stämmer att dåligt genrep ger bra premiär bådar det gott inför cuppremiären nästa lördag mot Sirius.
Öster fick nämligen - med ett par undantag - inte alls igång spelet och förlorade med 0-2 och Christian Järdler var inte nöjd med insatsen
- Vi gör den del bra men det räcker inte att vara bra en kvart.

ÖSTERS IF - MJÄLLBY AIF 0-2 (0-1)
0-1 35    Bergström
0-2 56 Andersson

Malmkvist
Lundgren - Vasilj - Silverholt
S Karlsson - Johansson - Silka - Drott - Helg
Bajrovic - Kapcevic

46' M Karlsson (Vasilj)
66' Johannesson (Kapcevic)
73' Fuhre (Bajrovic)
79' Örnblom (Lundgren)

På artikelbilden Östers bästa målchans när Admir Bajrovics lpga avslut fastnar på Mjällbymålvaktens ben.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

JÄRDLER TYCKER:

Det är totalt sett en besvikelse. Det här är överlag den sämsta match vi har gjort hittills. Man kan dela in den väldigt tydligt i perioder där man ser när vi är bra och när vi är dåliga.

Vi släpper in ett mål igen efter en egen hörnaigen, så kan vi inte ha det. Vi kommer träna en hel del på hörnor veckan som kommer.

Det är mycket som kan bli bättre, framför allt i vårt offensiva spel. Den svåra sistapassningen har vi för dåliga marginaler och bollen fastnar på deras backlinje då blir der stora ytor att försvara.

Första kvarten har vi bra tempo, är mer noggranna och då kommer flytet i anfallsspelet också. Men det räcker inte att vara bra en kvart.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster började matchen mot Mjällby ungefär där man slutade förra matchen mot Trelleborg - med ett rappt spel på ett tillslag som såg lovande ut. I tredje minuten lyfte Liridon Silka in en frispark som gästerna precis kunde nickstyra vidare ut mot kortlinjen, minuten senare nickade Admir Bajrovic precis utanför men var offside och i sjätte minuten spelade Stefan Karlsson fram Calle Johansson som tog sig in i straffområdet och avslutade hårt men i stolpens utsida.

Efter hand avtog Östers press och blekingarna jobbade sig upp mot Malmkvists mål. I 25e minuten skapade gästerna också matchens dittills bästa chans när Bergström sprang sig fri och avslutade lågt men Malmkvist gjorde en fin fotparad.

Nio minuter senare jobbade Simon Helg bra på sin kant och jobbade fram en hörna men slarvade i utförandet och Halvadzic kunde sticka på sin vänsterkant och pricka in ett inlägg mot Bergström som bara satte pannan till och tryckte in 0-1 för Mjällby.

Efter målet tog Östers spel ny fart men man spelade runt för mycket och kom inte till några lägen förrän i 44e minuten då man jobbade in bollen framför mål men blev avblåsta för att den passerat kortlinjen.

ANDRA HALVLEK

Öster tog ny fart efter paus och hade mycket boll runt Mjällbys straffområde utan att hitta några riktiga lägen. I 49e minuten kom bollen in via Bajrovic mot Kapcevic men studsade olyckligt upp på handen och blev korrekt avblåst. Några minuter senare försökte Helg nå in med en boll mot Bajrovic men en en MAIF:are styrde bollen precis utanför egen stolpe till hörna.

Några minuter senare borde kvitteringen kommit när en låg boll nådde in till Kapcevic framför mål, men han fick inte alls till träffen och skickade avslutet högt över. Minuten senare var det nära igen när Drott gjorde en bra räd in i straffområdet och skickade bollen mot mål där den styrdes i burgavelns utsida.

Istället utökade gästerna sin ledning i 56e minuten när Axel Andersson dök fram och styrde ett till synes ofarligt skott in i vänster burgavel bakom Malmkvist.

Med halvtimmen kvar kom så en dubbel jättechans för Öster när Bajrovic sprang sig fri och rullade bollen mellan benen på gästernas målvakt, som tyvärr fick ner knät tillräckligt långt för att stoppa bollen. Bajrovic sög åt sig returen och spelade fram Johansson som avslutade centimeter utanför högra stolpen.

Dussinet minuter senare var det också nära reducering när Helg gjorde ett bra jobb och prickade in bollen mot bortre där inbytte David Johannesson fanns på rätt plats men placerade nicken strax över ribban.

Johannesson hade även sista chans när han i 90e minuten försökte nå en fin lyftning från Fuhre, men inte lyckades styra bollen på mål.

Matchen fick istället ett dramatiskt slut på ett annat sätt när Månz Karlsson, som spelat andra halvlek, blev liggande med ont i knät och haltade av plan med lindat knä. "Månz fick en smäll över knäet. Det ska inte vara något allvarligt", säger Östers läkare Anders Willstedt till Smålandsposten efter matchen.

Se målen på smp.se: