Förlust hemma mot Halmstad BK

Halmstad vann den första halvleken och Öster vann den andra men Halmstad vann matchen med 2-4.

Laguppställningen:

Ivan Gibanica
Albin Johansson - Max Lexert - Hampus Wulff - Jonathan Stolth
Jonathan Rehnström – Bo Svensson – Otto Ericsson - Henrik Widén
Daniel Hagbo - Simon Wennerhag

Första halvleken:
Halmstad började matchen med att sätta en rejäl press på Öster som fick problem men man redde ut stormen. Efter 10 minuters spel så ebbade det ut något samtidigt som Öster blev bättre och man kunde nu spela sig förbi Halmstadspressen. Man etablerade ett fint offensivt spel med fina intentioner vilket ledde till en fin chans i den 16:e minuten. Daniel Hagbo fick ett friläge men målvakten i Halmstad kunde tyvärr rädda bollen.
Istället var det Halmstad som kunde avsluta halvleken med att göra 3 mål. Vid samtliga mål så kändes Öster lite passiva i sitt försvarsspel, man är där i närheten men inte riktigt hela vägen. Samtidigt så gjorde Halmstad en bra halvlek och kändes mer rejäla än Öster samtidigt som man spelade med ett högt bolltempo.

Andra halvleken:
Öster tog tag i spelet direkt efter paus och redan i den 55:e minuten har man reducerat Halmstads ledning. Jonathan Rehnström tog en djupledslöpning och blev snyggt frispelad av Wennerhag. Väl fri med målvakten avslutade han det hela kliniskt genom att först runda honom och sen slå in bollen i öppet mål. Efter det fick Wennerhag en möjlighet att ytterligare krympa avståndet. Han kom fri från kanten och avancerade in mot mål där han hade ett ypperligt läge att avsluta men valde att passa bollen istället. Tyvärr så rann därför chansen ut i sanden.
Halmstad gjorde sedan ytterligare ett mål innan Max Lexert snyggt satte en frispark som spikade slutresultatet till 2-4 i den 85:e matchminuten.

Matchens spelare:
Bo Svensson och Otto Ericsson var mycket bra på det centrala mittfältet. Även Simon Wennerhag som var tillbaka i spel efter sin skada gjorde en fin comeback.

Christian Stridhs kommentar efter matchen:
”Vi gör det bra offensivt hela matchen och vi skapar lika mycket målchanser som Halmstad. Tyvärr är dem lite rejälare än vad vi är när läget dyker upp. Vi agerade stundtals lite passivt i vårat försvarsspel och det utnyttjade Halmstad. I den andra halvleken är vi bra både offensivt och defensivt tycker jag. Samtidigt gör Halmstad en väldigt bra match idag, de känns rejälare än oss och spelade med ett högt bolltempo.”

Text: Support 1930