Finalklara efter folkfest

Österglädje på Sportfältet. Bilder: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Storpubliken på Sportfältet fick se hemmalaget Växjö BK inleda bra men så småningom bli nermalda av ett Öster där Matteo Blomqvist-Zampi gladde med ett hattrick mot sin moderförening.

VÄXJÖ BK - ÖSTERS IF 1-7 (1-3)

1-0 11' Hansson
1-1 17' Blomqvist-Zampi
1-2 41' Nurkic
1-3 45' Hafizovic
1-4 57' Blomqvist-Zampi
1-5 67' Strömberg
1-6 73' Självmål
1-7 81' Blomqvist-Zampi

Öster ställde upp med:
Sarajlic
Örnblom - Vasilj - Bojent
Björkén - Drott - Hjalmarsson - Stenmark
Rajalakso - Blomqvist-Zampi - Hafizovic

36' Nurkic (Stenmark)
46' Velic (Hjalmarsson)
    Strömberg (Vasilj)
    Hjalmarsson (Rajalakso)

Trupperna finns på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

Öster kom till start mot BK i Hyundai Cups semifinal med en stark elva och det var nära att ge utdelning direkt. Bara halvminuten hade passerat när Mehmed Hafizovic klippte till från distans strax över vänstra krysset. Sedan gjorde hemmalaget ett ryck och skapade flera chanser. I tredje minuten tog sig Jonas Linell runt på högerkanten och var på väg inåt när Patrik Bojent till slut fick stopp på honom. Minuten senare kom en löpboll i mitten mot Gustav Magnusson men passningen var väl optimistisk och Östermålvakten Sarajlic hann före.

I femte minuten skapade BK så ett riktigt bra läge när Mojancevski slog ett stenhårt lågt inlägg, som Viktor Lööf nådde först på men hårt pressad styrde över mål.

Efter några minuters press av hemmalaget stack Öster i nionde minuten upp och bjöd på en snygg chans när Blomqvist-Zampi nickstyrde ett inlägg från Rajalakso precis utanför stolpen.

Det skulle ändå bli hemmalaget som spräckte målnollan. I elfte minuten lyfte man in en frispark från mittplan som Martin Hansson nådde högst på och nickade in 1-0 välplacerat i vänstra burgaveln.

I fjortonde minuten skapade Stenmark en farlighet när han nickrensade en boll upp mot Blomqvist-Zampi, som nicklobbade bollen över sin motståndare och rundade denne, för att avsluta med en bra löpning och ett inlägg som sånär nådde Joel Rajalakso men styrdes undan till hörna precis dessförinnan. Hörnan slogs långt , och Filip Örnblom satte huvudet till men BK-målvakten Carl Jonsson lyckades slå undan bollen.

Några minuter senare kom så kvitteringen, när Örnblom slog en femtiometersboll upp mot Blomqvist-Zampi, som sprang sig fri och iskallt lyfte in 1-1 över Jonsson. Bara minuten senare var det nära igen när Hafizovic skickade en frispark tätt över högra krysset.

Med en fjärdedel spelad av matchen trodde nog de flesta att Öster skulle ta över än mer, men istället var BK ytterst nära att återta ledningen. Jonas Linell tog upp bollen själv och drog till från 25 meter, fick en fantastisk träff som skruvade sig bara en smula för mycket utåt och därmed gick stolpe ut istället för in. Linell tog sig sånär genom igen tre minuter senare, men då tätade Vasilj/Bojent och tvingade hemmaspelaren att ta ett ofarligt avslut utifrån.

Halvtimmen in i matchen började hemmalaget ändå se lite trötta ut, och Öster tog över mer. I 34e minuten spelade Hafizovic in bollen till Björkén som tog sig in i straffområdet och tvingade Jonsson att göra en riktigt bra räddning på ett lågt avslut.

Minuterna senare skickade Hafizovic in ett inlägg från vänster som Vasilj språngnickade mot bortre krysset, men Jonsson kunde med stor möda pressa ut bollen till hörna.

Fyra minuter före paus tog Öster till slut ledningen för första gången. Björkén nickade in en boll som Blomqvist-Zampi skarvade vidare, och vid vänstra stolpen fanns Elmin Nurkic på plats och kunde raka in 1-2.

Målet gav mersmak och bara dryga minuten senare stod Matteo för ett snyggt förarbete när han drog en spelare och sedan chippade fram en boll mot Hafizovic men en effektivt täckande back tillät Jonsson att hinna före Österanfallaren till bollen.

Minuten före paus satte Blomqvist-Zampi fart , gick förbi två försvarare och tog sig in i straffområdet där han föll på den siste försvararen och fick straff med sig. Straffen klippte Hafizovic tryggt in i vänster burgavel.

ANDRA HALVLEK

Öster kom igång snabbare efter paus än i första, och tre minuter efter paus fick inbytte Velic bollen mitt framför mål och avslutade hårt men en bit till vänster om mål.

Två minuter senare var det Björkén som var nära. Efter bra spel på högerkanten fick skåningen bollen i straffområdets utkant och klippte till mot högra krysset, men bollen skruvade sig en del och missade målställningen.

Öster skapade mycket längs vänsterkanten i andra halvlek. I 53e minuten hotade man rejält när Rajalakso skickade in en hård låg boll som strök precis framför tårna på en framstormande Blomqvist-Zampi. Fem minuter senare skulle Matteo ändå få näta. Även denna gång kom bollen från Rajalakso på vänsterkanten men nu fick Blomqvist-Zampi träff på bollen och fast Jonsson räddade första avslutet kunde Matteo slå in returen.

Tio minuter senare var det dags igen, denna gången dock från högerkanten. Björkén lyfte en fin boll över till Strömberg som tog ner den snyggt och klippte in femman i högra burgaveln.

I 73e minuten var det vänsterkantens tur att spela fram igen. Rajalakso spelade en bra boll inåt till Hafizovic, vars avslut täcktes av en BK-försvarare men olyckligt studsade via en hemåtjobbande BK-spelare in i mål till 1-6.

Fem minuter senare fick inbytte BK-målvakten Omar Al-Janabi göra en riktigt bra räddning när Hafizovic slet sig fri och avslutade lågt.

I 81e minuten kunde Al-Janabi dock inte göra mycket när Björkén slog ett flackt inlägg som Blomqvist-Zampi mötte och stötte in stenhårt i mål.

Trots stort underläge försökte BK fortfarande, och i 87e minuten var man nära ett riktigt farligt läge med två man genom men blev - troligen korrekt - avvinkade för offside. Minuten senare stod Öster för ett imponerande bombardemang när man radade upp tunga avslut som samtliga täcktes innan de nådde fram till mål, men efter det hann ingendera laget med några fler avslut.