Fina mål i dåligt väder

Det blev inte så många mål i ösregnet på TIVAB-vallen när ett ungdomsförstärkt A-lag gästade Åryd, men de mål som bjöds på var snygga.

ÅRYDS IK - ÖSTERS IF 0-3 (0-2)
0-1 21 Bajrovic
0-2 39 Östlind
0-3 78 Ahrn

Publik: 200

Sobo
Pavic - Örnblom - Karlsson - Strand
Crona - Shaze
Nuh - Avdic - Östlind
Bajrovic

45' in: Björkén, Ericsson, Hjalmarsson, Kapcevic, Drott
 ut: Pavic, Strand, Karlsson, Avdic, Crona
65' Dzelili (Nuh)
67' Ahrn (Bajrovic), Avdic (Östlind)
73' Vasilj (Örnblom)

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Unge Mubaarak Nuh spelade från start mot Åryd och inledde bra till höger, där han redan i första minuten låg bakom ett fint inlägg som sånär nådde Admir Bajrovic men styrdes undan precis innan det nådde fram.

Efter lite svajigare spel när regnet brakade loss och en period där hemmalagets Mustafa Khoder ständigt utmanade Östers backlinje på löpbollar, jobbade Öster fram en bra chans i 17e minuten när en hörna damp ner hos Månz Karlsson som klippte till stenhårt men någon meter över.

Minuterna senare kom i alla fall ledningsmålet när Mattias Pavic slog en lång boll på Bajrovic, som såg ut att hamna ur vinkel men lyfte in bollen över Årydmålvakten i bortre burgaveln.

Fem minuter senare var tvåan när Robin Östlind tog ner en lång crossboll och stack mot första stolpen där han avslutade stenhårt men målvakten kunde styra ut till hörna.

Nio minuter senare fick Årydsmålvakten stå för en ny bra räddning när Emir Avdic vände sig förbi sin försvarare och avslutade stenhårt mot närmsta krysset, men keepern hann få upp handen och styra bollen utanför stolpen.

Sex minuter före paus trycktes Nuh ner en bit utanför straffområdet och eftersom det var från höger stegade Östlind fram och smekte bollen med vänstern över muren in i höger burgavel.

Halvlekens sista farlighet kom fyra minuter före paus när en Årydsspelare (Khoder?) sprang sig till ett bra läge några meter från mål och Sobo såg ut att göra en perfekt insats och peta undan bollen framför fötterna på anfallaren men Årydsspelarna blev gravt besvikna på att bara få hörna med sig.

ANDRA HALVLEK

Under pausen tilltog regnet och när andra halvlek drog igång var det rejält blött. I 52a minuten såg trean ut att komma när Dragan Kapcevic mötte ett inlägg tillbaka mot första stolpen men en bra räddning av Åryds målvakt förpassade bollen ut till hörna.

Dryga tio minuter in i halvleken radade Öster upp bra chanser under några minuters tid men fick inte bollen mellan stolparna.

Halvlekens dittills bästa chans kom i 65e minuten när Filip Örnblom mötte en hörna och tryckte bollen med pannan hårt ner mot mållinjen men en fin räddning höll ynglingen ur målprotokollet.

Fem minuter senare kunde hemmalaget ha reducerat när Karlsson spelade fram Christian Paz som kom fri med Sobo men Dado gjorde en riktigt bra räddning.

Tolv minuter före full tid bjöd den yngre generationen på ett klassanfall. Johan Hjalmarsson spelade ut till Victor Ericsson som avancerade innan han slog ett perfekt inlägg in till Gustav Ahrn som bredsidade in trean.

Resten av matchen avlöpte utan några större farligheter åt någondera hållet, förutom en vild satsning längs marken mot Drott - som dessbättre fick upp fötterna och inte tog allvarlig skada - som renderade ett snällt dömt gult kort.