Favorit i repris på Gavlevallen

Öster verkar trivas på mysiga Gavlevallen - precis som ifjol blev det tvåmålsseger mot Gefle. I år fördelades målen på hela fyra olika målskyttar i en målglad match. Christian Järdler gillade det han såg.
"Det blir ganska tydligt varför vi har två raka segrar, vi har en helt annan effektivitet. Vi gör kanske inte spelmässigt bättre matcher över 90 minuter än mot Halmstad och GAIS men nu gör vi mål på chanserna."

GEFLE IF - ÖSTERS IF 2-4 (1-3)
0-1 11 Kapcevic
0-2 26 Helg
1-2 35 Florén
1-3 39 Pavic
2-3 58 Kralj
2-4 60 Johannesson
Publik: 869

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

46' Fuhre (Drott)
67' Johansson (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER

"Fantastiskt kul att kunna ta två raka segrar, det ger så mycket energi och självförtroende. Vi känner att vi växer och lyfter och vi gör också två gedigna prestationer på rad som ger två segrar.

Vi visste att vi behövde komma runt på sidorna och vi gör två fina inläggsmål. Sedan gör Gefle ett bra frisparksmål men i denna matchen gör vi psykologiskt viktiga mål ganska direkt efter deras reduceringar och det är förstås tacksamt, energipåfyllningar för oss.

Jag tycker vi gör det ganska klokt mot slutet, Gefle har mer boll än oss men vi har satt oss i en position med tvåmålsledning och då må det vara hänt. Vi har en del bra kontringar men jag skulle önskat bättre passningsspel där.

Sedan tycker jag de sista fem-sex-sju minuterna är lysande, det är så man ska spela av matcher, att inte låta ett trött lag som jagar boll komma åt den utan gömma den för dem.

Glad för segern och glad för att det släppt lite i målskyttet. Vi blir bättre och bättre och jobbar vidare."

REFERAT:

Öster kunde fått en drömstart på matchen i Gävle när Fredrik Lundgren fick bra träff med pannan på en hörna och såg ut att nicka in ledningsmålet men en irriterande försvarare dök upp och nickade undan från en öppen burgaveln. På den resulterande hörnan trycktes samme Lundgren in i stolpen med nacken före och kunde resa sig först efter en stunds omsorg, men Öster tappade fördelen.

Öster fortsatte spela bra fotboll och i elfte minuten fick vi se en riktig delikatess när Mattias Pavic känsligt lyfte in en boll från straffområdeslinjen mot Dragan Kapcevic som smugit sig in bakom backlinjen och iskallt skallade in ledningsmålet.

Öster fortsatte ha mest boll och förutom en kontring av Piotr Johansson i 24e minuten som Oliver Silverholt avväpnade snyggt hotade man inte, medan Öster haft flera mindre lägen och två minuter senare utökade sin ledning när Stefan Karlsson svepte in en boll från högerkanten till Simon Helg som även han använde huvudet och nickade in 0-2.

Lite ur ingenstans kom sedan hemmalagets reducering i 35e minuten. Ett hopslag några meter utanför straffområdet ledde till en jättefrispark av Törnros i stolpens insida, och på returen kunde Florén raka in bollen.

Efter målet fick hemmalaget lite fart, men Mattias Pavic kunde återställa ordningen några minuter senare när en boll från vänster lite turligt nådde honom och han gjorde det bästa av situationen när han rullade bollen mellan benen på en försvarare in i vänster burgavel.

Andra halvlek kunde börjat med en straff när Pavic bröt fram i 46e minuten och såg ut att bli nerriven av en försvarare men bara fick hörna med sig.

Hemmalaget jobbade sig så småningom in i matchen och timmen in kunde man kvittera när Krulj hade lite flyt och och hans styrdes på en försvarare och ställde Robin Malmkvist helt.

Denna gång gick det dock ännu snabbare för Öster att återställa tvåmålsledningen, bara två minuter tog det innan Helg gjorde ett jättejobb och slet sig förbi sin försvarare innan han spelade fram David Johannesson som tryckte dit fyran.

Även om Gefle fortsatte jaga kunde Öster nu kontrollera matchen mer, och stod för det mesta av lägen - i ett par fall genom inhoppade Calle Johansson och kanske framför allt när man efter ett par minuters sambalir i 84e minuten bjöd på ett inspel från Helg som Kapcevic styrde precis utanför högra stolpen.

efter det spelade man i mycket av tiden och gjorde det bra, till tränare Järdlers förtjusning och kunde gå till en välförtjänt segerkullerbytta framför en liten men ypperligt entusiastisk klack.