Dragan säkrade segern

Trots ledning i halvtid var Öster allvarligt hotade långa stunder i andra halvlek mot Landskrona, men ett sent samspel mellan Helg och SuperDragan gör att vi går till sommaruppehåll med tio poäng på de fyra senaste omgångarna.

LANDSKRONA BOIS - ÖSTERS IF 2-3 (1-2)
1-0 11 Ekvall
1-1 25 Helg
1-2 29 Johannesson
2-2 74 Okoli
2-3 85 Kapcevic

Publik: 1728

Öster startade med:
Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Silka - Drott - Helg
Kapcevic - Johannesson

72' Johansson (Pavic)
77' Fuhre (Silka)
87' Vasilj (Helg)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öser fick inte alls igång spelet i inledningen mot Landskrona och det dröjde till sjätte minuten innan man ens utmanade Landskronaförsvaret. Då stack man upp längs vänsterkanten i två snabba vågor men mer än en hörna gav det inte. Tre minuter senare såg det mer lovande ut när Mattias Pavic stack en boll genom BoIS försvar mot David Johannesson som hade bra fart, men en retfull försvarsfot kunde peta undan bollen strax innan den nådde Älgen.

När Öster väl såg ut att ha tagit kontroll över spelet jobbade hemmalaget istället fram en hörna i elfte minuten, och returen på denna blev farlig Nalic skickade in bollen som Ekvall irriterande obevakat kunde gå upp och nicka in bakom Robin Malmkvist.

Fem minuter senare kunde Öster fått straff när Oliver Silverholt lyfte bollen över till Pavic, som fick en rejäl tryckare av en hemmaspelare men inte fick domslutet med sig.

I 24e minuten kom så kvitteringen. Efter bra spel skrämde Jonathan Drott en Landskronaspelare med en glidtacklingsfint, Simon Helg kunde sno åt sig bollen , vända in och avsluta via benet på en försvarare, vilket skickade bollen i en retfull båge över hemmamålvakten i nät.

Bara några minuter senare bjöds Öster på ett jätteläge när en hemmaspelare slog bollen rakt i gapet på Pavic, som spelade inåt där Dragan Kapcevic klass-klackade fram bollen till Johannesson som kallt prickade in ledningsmålet i högra burgaveln.

Efter Östers mål försvann dessvärre mycket av strukturen i spelet och hemmalaget kunde ta över mer av spelet, men utan att skapa några riktigt farliga lägen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus skapade de svartvita desto mer. Redan halvminuten in i halvleken jobbade man fram en hörna som Svensson nickade i stolpens insida innan Malmkvist kunde rensa undan på mållinjen.

Samma situation upprepades dryga fem minuter senare när ett inlägg nickskarvades in till Andersson vars avslut från nära håll rensades av Malmkvist i först ribban och sedan i stolpen och när en Landskronaspelare sedan kom först på nästa retur avslutade han via underredet på en medspelare ut till inspark.

Med dryga kvarten kvar gav till slut hemmalagets spelmässiga övertag utdelning. Än en gång blev en Boisare - denna gång amerikanen Okoli - alldeles för fri på ett inlägg och en precis nickstyrning satte reduceringen via stolpen.

Efter målet öppnade sig matchen betydligt och med elva minuter kvar bjöds vi på ett riktigt fint Österanfall när Helg spelade en fin boll in mot Johannesson som såg ut att bli fri med målvakten men en högklassig brytning av en motståndare förpassade bollen förbi alla ut till hörna.

När Öster jagade öppnade det också för Landskrona. I 81a minuten hade man dubbla lägen, först genom Egbedi som stoppades hårt men rättvist av Stefan Karlsson och halvminuten senare när samme Egbedi fick i stort sett öppet mål efter Okolis bra förarbete men en otrolig insats av Fredrik Lundgren som vred sig runt anfallaren och täckte stoppade chansen.

Istället skulle Öster bjuda på ett tjusigt mål i 84e minuten. Drott slog en snabb boll ut på Helg som vek in och med vänster yttersida läckert spelade fram Dragan Kapcevic, som iskallt placerade bollen under både försvarare och målvakt in vid högra stolpen.

Nu var det Landskrona som var tvungna att jaga och Öster fick stora ytor. I 88e minuten slog inbytte Calle Johansson en lång boll upp på Kapcevic, som drog på sig två försvarare innan han klackade fram bollen till Johansson som tagit löpningen hela vägen upp till offensiv kortlinje, tog sig förbi en försvarare till men inte riktigt fick tillräcklig höjd på sin lyftning för att lura målvakten.

Efter några halvlägen fick Öster två jättechanser i slutminuten av stopptiden när hemmalaget lyfte upp hela laget inklusive målvakten. Först avslutade Johannesson från halvplan, hårt men några meter utanför och i anfallet efter vann Fuhre vann boll och tog löpningen innan han spelade bollen mot Johannesson, som såg ut att vara i linje med bollen när passningen slogs men tyvärr blev avblåst för offside på vägen fram mot en tom målbur.