Derbyförlust trots dominans

Marginalerna var inte med Öster i derbyt på Myresjöhus Arena - två bortdömda bollar i nät och en räddning med handen av Nouri skilde Öster som hade det mesta av spelet från att ta poäng.

ÖSTERS IF - KALMAR FF 1-2 (0-1)

2'   0-1 Silva
69' 1-1 M Karlsson
76' 1-2 Elm

Publik: 11 133

Öster ställde upp med:
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Elvby - Velic - Nurkic
Gero - Piñones-Arce

51' Söderberg (Bojent)
65' Henningsson (Piñones-Arce)
87' Robledo (Elvby)

I en av årets viktigaste matcher fick Öster värsta tänkbara start. Redan i andra minuten fick Ismael Lima Silva på en drömträff upp i Wulffs vänstra kryss, ett mål som tvingade Öster att jaga mot ett Kalmar som kunde spela på kontring. Två minuter senare kom hemmalaget till sitt första hyfsade anfall, men Piñones-Arce fick inte träff på avslutet.
    PPA fortsatte ha oflyt. I tionde minuten slank han genom och kunde rulla in kvitteringen, men var sedan länge avblåst för offside. Piñones-Arce gav sig dock inte, och var inblandad även i nästa farlighet, när bollen till slut hamnade hos Elvby vars avslut tvingade Kalmarmålvakten Cramer att styra ut till inkast. Fem minuter senare var det Paveys tur att komma till avslut efter en frispark då Gero gjorts ner, men engelsmannens skott hotade aldrig Cramer.
    En period av Österpress skulle följa, med flera bra lägen som kulminerade i att Gero i 24 minuten rundade en snubblande Thorbjörnsson och dunkade in kvitteringen - bara för att även han få se sitt mål bortdömt. Knappa halvtimmen in kunde Kalmar så bryta Östers kompakta tryck när Hallberg jobbade fram en hörna på omställning. Trots dubbelhörna kunde de för dagen helvita gästerna inte vaska fram något läge, utan det var istället hemmalaget som minuten senare än en gång skulle komma ytterst nära. Ett inlägg från vänster gick centimeter över Paveys huvud, men landade i famnen på Cramer istället för att nickstyras förbi denne. Cramer fick jobba rejält för lönen denna derbymatch - bara minuten senare jobbade Gero starkt in bollen till Elvby, som avslutade snyggt men även han fick se sig snuvad av den norske målvakten.
    Med tio minuter kvar till paus stack gästerna för en gångs skull upp i en omställning, men Österförsvaret täckte lugnt ut bollen till inspark. Två minuter senare trodde de flesta att det var dags för ny Kalmarhörna sedan David Elm nickat via Wulff ut över kortlinjen, men domarna tvekade inte när de signalerade för inspark. Minuten senare var det Geros tur att visa sin styrka i luften på ett inlägg, men nigerianen lyckades inte hålla ner nicken på mål.
    Med bara sekunder kvar av första halvleken vräkte Öster på för fullt och radade upp chanser, men kunde trots flera lägen inte överlista Cramer.

Andra halvlek inleddes betydligt lugnare än första, och det första av intresse som inträffade var ett tidigt byte av Öster i 52 minuten när Söderberg ersatte Bojent. Minuterna senare vred Piñones-Arce runt bra på ett inkast och hann genom, men hamnade för djupt och kunde bara få med sig en hörna i avslutet. Tretton minuter in i andra drog de rödblå på Myran efter andan när Kalmar fick frispark strax utanför straffområdet och Melker Hallberg steg fram för att slå den. Denna gång fick talangen lyckligtvis inte alls till träffen utan drog bollen rakt i muren.
    63 minuten blev en riktig otursminut. Först blev Pablo avblåst i friläge efter ännu en snävt bedömd offside, strax därefter lyfte Pavey bollen över Cramer men utanför mål och i momentet efter fick PPA känning i låret och tvingades stiga av. I anfallet efter skulle Kalmar skapa sin bästa chans i matchen, när Jonathan Ring slank genom och tvingade Wulff att stå för en bra räddning.
    Till sist skulle Östers press ändå löna sig. Ett långt inkast från Stefan K kom tillbaka ut på kanten, och inlägget vållade kalabalik i Kalmars straffområde där Månz Karlsson till slut kunde stöta in den efterlängtade kvitteringen. Tre minuter senare var det ånyo dags för ett avvinkat Österfriläge - denna gång var det Söderberg som såg ut att tima löpningen rätt och var på väg genom men fick avbryta.
    De följande två lägena skulle bli både farliga och matchavgörande. Först drog Tobias Eriksson på ett galet skott utifrån som strök precis över ribban, och med knappa kvarten kvar var det dags för David Elm. Jocke Wulff hamnade på mellanhand på en frispark och när en Kalmarspelare effektivt höll undan sin försvarare kunde Elm nicklobba in segermålet över Östermålvakten.
    Med fem minuter kvar nickskarvade söderberg fram bollen till Gero som stoppades av en armbåge i ansiktet men inte lyckades få något domslut med sig. Minuten senare var det Söderbergs tur att gå omkull, denna gång efter en duell med Cramer, men inte heller denne hade domsluten med sig.
    På slutet tryckte Öster på för fullt för en kvittering, och även Jocke Wulff följde med upp på hörnorna och kom även till nickläge, men kunde inte få in bollen. På två minuters stopptid lyfte Öster in en frispark efter att Rydström skallat ner Pavey, och i röran framför mål var Månz mycket nära att bli matchhjälte men hans avslut styrdes i sista sekund ut till en hörna, som skulle bli än mer dramatisk. Velic lyfte in bollen på Vasilj, vars nick passerade Cramer men stoppades på mållinjen av Nouris arm - en situation Strömbergsson senare erkände skulle ha resulterat i straff men nu bara satte punkt för matchen.

Lagkapten Denis Velic besviken efter förlusten:

Presskonferensen efter matchen: