Dalkurd spräckte hemmasviten

Trots frenetisk jakt mot slutet bröts Östers imponerande hemmasvit på tjugo seriematcher utan förlust när topptippade Dalkurd kom på besök. Efter gästernas straffmål visade Öster styrka när man tog över mycket av spelet och hade flera ribbträffar innan Vasilj kunde reducera på stopptid, men räckte till slut inte till.

ÖSTERS IF - DALKURD FF  1-2 (0-1)
0-1 25 Yarsuvat (straff)
0-2 74 Ahmed
1-2 91 Vasilj

Malmkvist
Nurkic - Lindblad - Vasilj - Björkén
Drott - Crona
Pavic - Shaze - Östlind
Johannesson

66' Fuhre (Nurkic)
72' Bajrovic (Pavic)
79' Adu (Drott)

Statistik på förbundets matchsida. Liverapporteringen finns på @oifmatch.

Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Båda lagen inledde sitt första möte med varandra någonsin försiktigt. I fjärde minuten utmanade Öster ändå när Östlind med en fin nedtagning lyckades hålla en hög boll kvar på plan och jobba fram matchens första hörna, som försvaret tyvärr kunde nickskarva förbi alla intressenter ut till inkast.

Tre minuter senare stod gästerna för ett bra anfall där bollen till sist lyftes in mot Yarsuvat i bra läge, men Mario Vasilj satte ansiktet framför anfallarens höga fot och lyckades bryta samt få frispark med sig.

Strax därefter tog matchen fart. Först med en boll från Crona mot en perfekt löpande Johannesson, som Ceesay kunde stoppa med hälen. I momentet efter tvingade Lawan fram en hörna för Dalkurd och denna var nära att ge utdelning. Den låga hörnan nickskarvades hårt av Yarsuvat, och bara en riktigt fin räddning av Robin Malmkvist gjorde att det blev ny hörna istället för mål. Uppföljaren nickades stenhårt av Lawan och Malmkvist fick stå för ännu en klassräddning.

Nu hade gästerna det mesta av spelet men det dröjde till halvvägs genom första innan de började hota ordentligt. Då slog man först två hyfsade hörnor innan Amin lyfte in en boll mot straffområdets högra ytterkant, där Isaac Shaze tryckte undan Löfkvist men till de flestas förvåning fick se domaren omedelbart peka mot straffpunkten. Straffen placerade Yarsuvat kallt in och fick därmed äntligen göra mål på Öster.

Efter målet tog Öster tillbaka initiativet och visade att man inte viker ner sig. I 29e minuten gjorde Mattias Pavic en fin brytning och såg ut att kunna ta sig genom, men stoppades kraftfullt av Dalkurds vänsterback utan att domare Cisic såg det värt att beivra.

I 37e minuten satte Drott fin fart och tråcklade sig förbi Bala innan han spelade ut åt höger till Johannesson som höll i bollen innan han spelade Pavic som skaffade hörna. Denna nickades av Shaze stenhårt i stolpen, varefter den tyvärr studsade på en Dalkurdsk fot som kunde rensa.

Momentet efter nicktouchade Johannesson ett Östlindinlägg fram till en helt fri Vasilj, vars nedtagning studsade olyckligt i det ojämna gräset och gjorde att han inte fick full kontoll över avslutet, utan målvakten kunde hjälpa bollen över ribban. Ytterligare någon minut därefter såg Björkén ut att vara på väg in i straffområdet men en förnämlig brytning av Amin undanstyrde till inkast.

ANDRA HALVLEK

Öster hoppades på en smakstart efter paus när Pavic efter bara elva sekunder skickade in en bra boll mot Johannesson men Ceesay kunde hinna mellan och styra ut till hörna. Halvannan minut senare var Pavic förbi sin försvarare och på väg in mot straffområdet men fick en rejäl tryckare i ryggen och fick frispark precis utanför straffområdeslinjen.

Frisparken ledde till en vänsterhörna av Crona som nådde Vasilj, vars nickstyrning gick utom räckhåll för målvakten men fastnade på ett försvarande knä. Efter att bollen spelats runt ett varv i Öster hittade Pavic sedan in med en fin boll förbi tre försvarare till Drott, som med en glidtackling kunde passa vidare till Johannesson vars passning bakåt till Crona sedan mynnade ut i ett avslut en bra bit över mål.

Nu hade Östers spel en helt annan lyster och i 53e minuten såg det lovande ut igen efter att Björkén spelat fram Pavic, som småstudsande tog sig in i straffområdet innan han rullade bollen snett inåt mot Östlind, vars hårda skott tyvärr täcktes av en försvarare.

Fem minuter senare kom en lyftning över backlinjen samtidigt som Östlind rundade densamma, men målvakt Pettersson var med bra och rensade bollen med en volley innan yttern hann fram.

Med dryga kvarten kvar fick Dalkurd frispark strax utanför Östers straffområde efter att Bala till synes sprang rakt in i Vasilj och studsade omkull. Frisparken förvaltades på bästa sätt när Ahmed använde den lucka han fått genom att trycka in tre egna spelare i muren och knorrade in 0-2.

Nio minuter före full tid var Öster, som fortfarande inte gett tappt, ytterst nära att reducera. Inbytte Adu jobbade fram en högerhörna som Östlind slog mot första stolpen där Kalle Lindblad dök fram och nickstyrde den upp i ribbans undersida. I nästa våg fick Crona bollen och lyfte den över målvakten men även denna gång i ribbans underkant och ut. Innan situationen tog slut hade Adu även ett avslut mot första krysset som målvakten fick göra en bra räddning på.

I 86e minuten var det nära igen när Björkén bröt in från höger och avslutade nära stolpen men Pettersson kunde styra ut till hörna. Denna nickstyrdes bra av Lindblad mot första krysset men styrdes av en försvarare i burgavelns utsida.

På stopptid kom så reduceringen när Östlind lyfte in en boll i straffområdet där Vasilj mötte och tryckte in bollen men huvudet.

Öster hann skapa en chans till innan de fyra stopptidsminuterna tog slut. Adu lyfte in en boll som nickskarvades vidare till en fri Lars Fuhre, som ville lite för mycket och drog bollen några meter över ribban i matchens sista chans.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: