Cuprespass mot GAIS

Trots långa stunder av bra spel från Östers sida märktes skillnaden på Superettans toppskikt och division ett när GAIS skickade ut Öster ur årets Svenska Cupen. Göteborgarna hade helt enkelt en annan spets och var farligare när man kom till lägen.

På artikelbilden nickar GAIS lagkapten Steven Old in gästernas ledningsmål i 27e minuten.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - GAIS 0-3 (0-2)
0-1 27 Old
0-2 30 Rexhepi
0-3 89 Aliev

Publik: 630

Öster ställde upp med:
Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Drott
Donkor - Strömberg - Ahonen
Berglund

45' Stahre (Vasilj)
72' Pavic (Donkor), Shaze (Strömberg)

Kompletta uppställningar på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Atlet- och Idrottssällskapet från Göteborg kom till start med - bortsett från Liam Davis - starkast möjliga elva och satte bra fart direkt från start. I femte minuten hittade Cadogan skottläge precis utanför straffområdet och försökte pricka in bollen nere vid vänstra stolpen men Malkolm Nilsson kunde styra ut avslutet till hörna. Två minuter senare anföll gästerna fint längs vänsterkanten, men när inlägget kom fanns Kalle Lindblad på plats och kunde plocka undan bollen, även om det kostade honom en rejäl smäll från Mijaljevic.

Knappa kvarten hade gått innan det hettade till mot det norra målet, men då bjöd Fritiof Björkén på en upprullning innan han lyfte in bollen mot Björn Berglund, men en av de ständigt välplacerade GAIS-mittbackarna kunde utan större bestyr brösta bollen i famnen på egne målvakten Tommi Vaiho.

Fem minuter senare bjöds det ånyo upp på högerkanten - Donkor hann upp en löpboll och hittade in med en låg boll till Robin Strömberg, som såg ut att få en smäll på foten i avslutsmomentet men fick nöja sig med hörna.

I 24e minuten visade Östers anfallslinje upp sig när man kortpassade sig genom gästernas backlinje. Donkor bröt in och spelade Strömberg, varifrån bollen gick vidare ut till Daniel Ahonen som gick inåt från sin vänsterkant innan han klackade fram bollen till Strömberg som sprungit sig helt fri men dessvärre avslutade strax till vänster om mål.

Just när Öster jobbade sig mer än väl in i matchen kom så två snabba smällar. I 26e minuten kom ett bra inlägg från vänsterkanten som Vasilj tvingades nicka ut till hörna, och på denna kom en lång lyrboll mot bortre stolpen, där Steven Old med sidan av huvudet kunde trycka in ledningsmålet efter att Henderson satt armen i magen på Vasilj som därför inte nådde bollen.

Bara några minuter senare uppstod förvirring i Österförsvaret som ledde till att de grönsvarta kom två man fria mot Malkolm, och Sinclair kunde spela bollen till en helt fri Rexhepi som bara behövd stöta in bollen i ett öppet mål.

Därefter tappade matchen luften, och bortsett från någon frispark som lyftes in mot ett nickstarkt GAIS-försvar hände inte mycket mer före paus.

ANDRA HALVLEK

Öster började bättre i andra halvlek, bland annat hittade man Ahonen på vänsterkanten - som tyvärr inte hade bedömningarna med sig och blev avvinkad ett antal gånger för väldigt snäva offsider - betydligt mer än i första halvlek. Detta öppnade även för högerkanten där Donkor i 52a minuten tog en bra löpning innan han spelade vidare till Strömberg, som vände bort sin back och lyfte in bollen mot Berglund men som så ofta tidigare kom den inte förbi gästernas mittbackars huvuden.

Två minuter senare kom så läget som kunde gjutit liv i matchen igen. Björkén gjorde ett bra jobb innan han lyfte in bollen till Berglund, som fick en lurig volleyträff som studsade ner i marken och lurade Vaiho, men på mållinjen fanns Ervik som kunde stoppa och sedan Nyström som kunde rensa undan bollen.

Tre minuter senare visade Drott återigen upp sin genombrottsförmåga när han gick från egen planhalva upp till straffområdet, där han hittade in till Strömberg vars försök att vägga tillbaka bollen tyvärr fastnade på en försvarare.

Med knappa halvtimmen kvar passade GAIS så på att sticka upp och var nära att utöka ledningen när Mijaljevic fick bollen inne i straffområdet, men en riktigt bra räddning från Malkolm styrde ut bollen till en resultatlös hörna.

Ahonen fortsatte jobba bra när han väl fick material och i 74e minuten la han in en snygg yttersida mot Berglund, som sånär nådde bollen men precis fick se den rensas undan. Sex minuter senare lyfte Ahonen in en frispark som  så småningom ledde fam till en hörna. Denna nickades undan, men strax utanför straffområdet mötte Nurkic som fick bra träff. Vaiho kunde få stopp på bollen men inte hålla den och returen studsade dessvärre precis bakom Ahonen som sökt sig in framför mål innan en försvarare kunde rensa. I läget efter försökte GAIS utnyttja ett högt stående Öster och lyfta bollen förbi Malkolm, men målvakten kunde - om än med viss möda - hinna in i mål och plocka ner bollen.

I näst sista ordinarie minuten spikade gästerna så igen cup-dörren totalt, när Henderson ryckte ner mot kortlinjen och lyfte en bra boll på bortre stolpen där inhoppade CSKA Moskva-lånet Aliev mötte och kunde nicka in trean för de grönsvarta.