Blytunga mål av Strömberg

Strömberg i en av många dueller. Alla bilder: Andreas Nilson/bilderna.it

Robin Strömberg stod för två fina - och ytterst viktiga - mål när Öster genom tre poäng på Rimnersvallen tog sig förbi Oddevold i jakten på en kvalplats.

IK ODDEVOLD - ÖSTERS IF 1-2 (1-1)
1-0 7' Strömberg
1-1 45' Kasumovic
1-2 83' Strömberg

Startelvan:
Rydén
Shaze - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Velic - Drott
Donkor - Söderberg - Strömberg

66' Björkén (Söderberg)
85' Bojent (Donkor)
92' Rajalakso (Strömberg)

Trupper finns på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Hemmastarka Oddevold började bäst i toppmötet mot Öster på ett blåsigt Rimnersvallen. I andra minuten fick man en frispark på vänsterkanten och skapade en rejäl farlighet när Kallberg nickade ner bollen i mitten men efter visst tumult kunde Rasmus Rydén låsa den.

Två minuter senare uppstod en underlig situation när hemmamålvakten Erik Dahlin fick ont och blev liggande efter att han plockat ner en lång höjdboll ostört. Det såg ut som han tappade greppet om den och bollen studsade upp i ansiktet på honom, men efter någon minut tog han sig i alla fall upp igen.

I sjunde minuten kunde Öster istället ta ledningen. Donkor stod för förarbetet ute till höger och hittade in med bollen till Strömberg som smugit sig in från vänster och behärskat tryckte in ledningsmålet i höger burgavel.

Kvarten in i matchen fick Öster ett gyllene läge att utöka ledningen när Donkor revs ner i straffområdets utkant, men Erik Dahlin läste Söderbergs straff och hade inga problem att rädda.

Oddevold är farliga på fasta situationer, och halvtimmen in i matchen var det nära att ge utdelning. En frispark som var närmast identisk den i andra minuten nådde in till Janevski som nickade hårt i vänstra stolpen. På andrabollen slank Andreas Bergman genom Östers försvarslinje och utmanade men Rydén kunde styra avslutet ut till hörna.

Minuten före pausvilan skulle kvitteringen, och det efter en fast situation. Kasumovic lyfte in en frispark från vänsterkanten och bollstudsen ställde Rydén så rejält att 1-1 var ett faktum. Hemmalaget var även nära att ta ledningen på stopptid, men Tapés nickstyrning slank strax utanför högra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Öster skapade en farlighet direkt efter paus när Strömberg ryckte sig genom efter ett inkast från vänster, men skåningens låga avslut gick någon meter till vänster om mål.

Matchen blev allt mer svårspelad i den tilltagande vinden, men i 52a minuten slog Shaze en bra lång löpboll åt Robin Strömberg, som såg ut att komma från rätt sida backlinjen när han löpte sig fri men dessvärre fick skåda assisterandes viftande offsideflagga.

Efter att Öster haft mycket av spelet skulle nästa boll ändå trilla in bakom Rydén i 58e minuten. En ny frispark från höger styrdes in av Alushaj, men domarna var lyckligen bestämda på att det var offside, något som var helt omöjligt att avgöra från vår vinkel.

Nio minuter senare var det dags för ny frispark för Oddevold och mycket riktigt även dags för ny farlighet. Bollen passerade många försvarare och gick mot bortre stolpen där långe Stanisic var mycket nära att nå den, men var någon decimeter från att få träff mot ett öppet mål.

Efter en stunds övertag för hemmalaget började Öster med dryga kvarten kvar ta över initiativet igen. I 73e minuten samspelade Velic och Donkor fint men Velic fick inte iväg något avslut när han fick tillbaka bollen. Med tio minuter kvar stod inhoppade Björkén för ett par bra utmaningar från sin högerkant men båda gångerna täcktes avslutet i sista stund.

I 83e minuten var det så dags för Öster att återta ledningen. Donkor stod för en bra insats när han sprang upp bollen från egen planhalva och trots flera tuffa smällar höll i den tills han kunde leverera den vidare till Velic. Lagkaptenen skickade bollen vidare ut på högerkanten där Björkén hittade in till Strömberg - som tog sig tid att vända 180 grader innan han kallt klippte in segermålet lågt bredvid Dahlin.

Strömberg var riktigt på gång och jobbade fram ett par chanser till, varav en lång utspark från Rydén på stopptid blev farligast efter att Strömberg slitit sig fri och fått på ett bra lågt avslut mot första stolpen där Dahlin dock var med bra och kunde avvärja.

Alla bilder: Andreas Nilson/bilderna.it