Betryggande seger mot Falkenberg

I en match där båda lagen gick runt på många spelare imponerade Öster ändå med en trygg seger i årets andra träningsmatch mot allsvenska Falkenberg.
Öster dominerade matchen i stort och nygamle Östermålvakten Rasmus Rydén sattes inte på prov förrän de sista tio minuterna, då han ändå fick göra ett par bra räddningar.

ÖSTERS IF - FALKENBERGS FF 2-0 (1-0)

16' 1-0 Henningsson

65' 2-0 Wihlborg

Publik: 432

Öster startade med:
Rydén
Hausenkamph - J Andersson - Lindblad - Bojent
Velic - Drott
Henningsson - Strömberg - Hafizovic
Söderberg

55' Wihlborg (Hafizovic), Eriksson (Drott)
61' Birgersson (Strömberg)
75' E Andersson, Nurkic, Rehnström (Hausenkamph, Bojent, Söderberg)
87' Örnblom (Lindblad)

Artikelbild: Philip Hausenkamph gjorde en stabil match som högerback.
Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Precis som i söndagens träningspremiär jobbade Öster genom Freddy Söderberg även idag fram matchens första chans, men till skillnad från senast tappade man inte initiativet efter det utan fortsatte ha mycket kontroll över bollen. Ett snabbt kortpassningsspel underhöll och i sjätte minuten var det nära igen när Hafizovic nådde in med ett inlägg som dessvärre var lite för optimistiskt.

Fem minuter senare visade Alle Henningsson upp sin arbetsvilja när han slet sig fri på högerkanten och lyfte in bollen till Freddy Söderberg som tyvärr inte lyckades hålla nicken på mål.

I trettonde minuten kom så gästernas första chans efter att Rasmus Rydén rensat bollen ut på provspelande Falkenbergaren Divine Naah, men ghananen som för tillfället står under kontrakt med Manchester City drog avslutet rakt tillbaka i famnen på Östermålvakten.

Kvarten in i matchen tog spelet fart. Först nickade gästerna en hörna över, och i följande spelvändning kom ett tungt skott utifrån som Martler i Falkenbergsmålet inte kunde hålla, och på returen högg Henningsson som en kobra och drog in 1-0.

Minuterna senare var det nära ett andra mål när Söderberg lyfte in en boll från högerkanten till en väl placerad Henningsson, men denna gång stod Martler för en bra räddning och kunde styra ut bollen till en resultatlös hörna. Efter hörnan ställde gästerna om bra men avslutet hade lett till avblåsning för fösning i volleyboll och blåstes resolut av för en solklar hands.

De följande tio minuterna visade Falkenberg lite mer att man spelar två divisioner över Öster och etablerade lite kontroll - dock utan att komma närmre mål än en frispark från hyfsat läge rakt i muren samt ett högerinlägg som kunde varit farligt om inte Söderberg tagit ett bra defensivt jobb och varit ända nere vid egen målgårdslinje och rensat undan.

Med halvtimmen spelad visade Robin Strömberg hur nyttig han kommer bli när han i en rörelse svepte förbi sin försvarare och skickade in ett lågt inlägg som dessvärre var lite för djupt för att nå någon medspelare. Två minuter senare visade samme Strömberg även bra styrka när han tryckte mot en Falkenbergsmittfältare och direkt hade öppnat en bra omställningsmöjlighet, men passningen mot Hafizovic var även den lite för optimistisk och Martler hann precis före.

Nu började Östers passningsspel sitta allt bättre och resten av halvleken fick vi se en hel del bra fotboll. Hausenkamph och Henningsson hittade varandra bra på högerkanten flera gånger, men Öster behöll hela tiden bredden i spelet och både Hafizovic och Strömberg var inblandade i de flesta anfall. Stundtals blev det till slut lite väl passningsglatt och på farliga avslutskontot fanns inte så mycket mer att anteckna föra paus.

Andra halvlek inleddes även den positivt. Redan två minuter in gjorde Söderberg en snygg nedtagning och rullade fram Strömberg i bra läge men Öster fick bara ut en hörna ur situationen. Fem minuter senare visade Öster hur även det defensiva mittfältet ska följa med upp, när Hafizovic rullade fram en till synes perfekt boll till en fri Jonathan Drott som tyvärr blev avblåst för en tveksam offside.

Nu lekte Öster fotboll och hade bollen större delen av tiden, och tre minuter senare kunde det resulterat i utökad ledning. Ett inlägg från högerkanten nådde precis inbytte Wihlborg framför mål, men studsen blev för hög och skåningen fick inte träff på volleyn.

I 63e minuten var det åter nära, när Bojent rullade en frispark till Velic som distinkt klippte bollen förbi Martler men fick se en Falkenbergsfot stoppa bollen precis framför mållinjen. Två minuter senare fick Velic dock sin revansch, när han vann bollen på mittfältet och levererade en perfekt passning fram till Wihlborg, som elegant lyfte in 2-0 över Martler.

Därefter fortsatte Öster stå för det mesta fram till dryga tio minuter återstod, då gästerna återigen tog tillbaka mer av spelet. I 78e minuten fick Rydén göra sin första riktigt ordentliga räddning, men det var på en situation som redan var avblåst. Två minuter senare slank Tobias Carlsson genom på vänsterkanten och fick iväg ett bra avslut nere vid första stolpen men då kunde Rydén styra ut till en resultatlös hörna. Fem minuter senare ställde gästerna om snabbt efter en hörna och då hade Öster lite tur. Rydén stod för en bra räddning på förstaläget men returen gick rakt ut till en Falkenbergare som trodde sig kunna slå bollen rakt i mål men då dök Kalle Lindblad upp och rensade undan bollen.

Nu fick matchen en tredje andning. Direkt i anfallet efter var inbytte Andreas Birgersson nära att kunna näta även han - och minuten senare hade gästerna ett jätteläge, där Rydén fick göra en riktigt bra räddning på ett avslut från nära håll efter ett inlägg.

På stopptid fick även nyligen till A-truppen uppflyttade Filip Örnblom visa upp sig. Gästernas Alzahawi försökte runda den unge Österförsvararen, men fick se sig bruten ut till en hörna som inte heller den mynnade ut i något.