Årets andra match mot Trelleborgs FF

Imorgon lördag den 2 februari väntar årets andra försäsongsmatch mot Trelleborgs FF på Vångavallen i Trelleborg, med avspark klockan 14.00. Vi tog oss en snabb pratstund med tränare Järdler om veckan som varit och tankarna inför matchen imorgon.

Hur tycker du att träningsveckan har varit sedan första försäsongsmatchen i fredags förra veckan?

- "Den har varit som vi velat ha den. Vi har följt vår planering och hade ett riktigt tufft pass i tisdags där vi spelade och tävlade på små ytor med spel 4-4, 3-3 och 2-2. Vi har som alltid lagt tid på moment och principer i vårt spel förhoppningsvis tagit oss något steg framåt i vår utveckling som lag."

Vad plockar ni med er från matchen mot Husqvarna?

- "Vi har en gemensam syn på att vi gjorde väldigt mycket bra saker i matchen mot HFF. Vi hittade många bra vägar fram ifrån en tydlig uppbyggnadsfas. Vi tog oss in på motståndarnas planhalva med kontroll och bra passningar och vi stannade kvar där genom ett högt och aggressivt press-spel. Vi skapade målchanser på olika sätt och tog oss många gånger in i straffområdet.
Vi tröttnade lite i andra halvlek och blev för långa som lag och lyckades inte behålla trycket i kroppen och procenten i passningarna men vi är på det stora nöjda med att så mycket av de principer vi vill ha i vårt sätt att spela fungreade redan 26/1. Dessutom fick 17 spelare vara med och bidra och vi avslutade matchen med en 00:a, två 99:or och en 98 på plan. Det är viktigt för oss att våra unga spelare får mäta sig mot bra motstånd och får utmaningar."

Förväntningar på morgondagens match mot Trelleborgs FF?

- "Jag förväntar mig en tuff och svår match mot en bra motståndare. Trelleborg slog oss både hemma och borta 2017 och ska spela i allsvenskan iår. Jag vet också att de har en annan match på söndag mot ett div 2 lag vilket innebär att de kommer att spela med sitt starkaste lag mot oss.
För vår del förväntar jag mig att vi fortsätter skapa förtroende för varandra i gruppen. Att varje spelare visar att jag är beredd att offra mig för laget och inte att laget ska offra sig för mig. Jag vill se att vi fortsätter träna på vår spelmodell och vårt arbetssätt och att vi står upp i duellspelet ute på plan. För varje match vi spelar tillsammans så stärker vi relationer mellan spelarna och känslan för timing i rörelser ökar och det blir ett ypperligt tillfälle att träna på det imorgon."

Är alla spelare igång och tillgängliga för spel?

- "Nej, Pavic är i rehab efter sin smäll på knäet senast mot Husqvarna. Månz börjar träna lätt fotboll idag vilket är glädjande men är inte aktuell för spel."