Akademisvepet v.42

U19

Vårt U19-lag gick segrande ur årets sista seriematch på hemmaplan, när man slog Landskrona BoIS på Myresjöhus Arena under lördagseftermiddagen.

Huvudtränare Fredrik Bild om matchen:

- "Första halvlek var riktigt blek från vår sida. Vi kommer i underläge redan i andra minuten när Landskrona gör mål på straff. Därefter har vi svårt att komma upp i nivå, både vad gäller passningsspel och löpvilja. Alltför många spelare kom helt enkelt till start med för dålig inställning. Efter ett rejält snack i paus ändrades matchbilden i andra halvlek. Trots att BoIS ökar ledningen efter ett långskott i krysset tar vi över spelet helt. Vi reducerar på hörna där Arvid Henriksson nickar i mål. Sedan följer en rejäl press där vi bland annat kostar på oss att missa en straff. Inhoppande Felix Turesson gör två mål under matchens sista fem minuter och segern var säkrad.  Jag tycker att killarna visar på mental styrka att vända ett 0-2-underläge till seger. Nu väntar ett kort uppehåll innan Ligacupen drar igång i november."

Öster - Landskrona 3 - 2 (0 - 1)
Målskyttar: Felix Turesson 2, Arvid Henriksson

U16

U16 tog under lördagen DM-guld i P16 efter 2-1- vinst mot IFK Värnamo.

Tränare Anton Mattsson:

- "Till att börja med, en riktigt fin laginsats och en välförtjänt seger för killarna. I den första halvleken har vi det mesta av spelet. Vi är nöjda med hur vi agerar i speluppbyggnaden, men stundtals går det för långsamt och då blir det svårt för oss att komma till genombrott då Värnamo har många spelare på rätt sida bollen hela tiden.
Vi tog ledningen med 1-0 på straff genom Ruben Lindén efter 23 spelade minuter och kunde ha utökat ledningen vid ett par tillfällen i första halvlek. Istället tappar vi lite ödmjukhet i slutet innan halvtidsvilan och tappar bollen i ett dumt läge och får en omställning emot oss där Värnamo kvitterar på sin enda målchans i den första halvleken.Därefter tappar vi lite i den andra halvleken och Värnamo får lite tryck emot oss. I den 60:e matchminuten tar vi återigen ledningen på straff efter att Oliver blivit fälld. Ruben är lika säker som i den första halvleken och fastställer slutresultatet till 2-1.Värnamo får i slutet av halvleken en del inläggssituationer som skapar problem för oss, men vi krigar på hela vägen in och vinner välförtjänt med 2-1."

IFK Värnamo - Östers IF 1 - 2 (1 - 1)
Målskyttar: Ruben Lindén 2