Akademisvepet v.40

Östers IF - Kalmar FF 0-2 (0-1)

Hemmalaget åkte på förlust mot Kalmar FF i fredags kväll, en match som spelades på Arenastaden C-plan - konstgräs. Två utvisningar för hemmalagets del ställde till det i jakten på tre poäng.

Huvudtränare Fredrik Bild:

- "Vi startar matchen väldigt bra och har ett klart övertag första kvarten. Sedan gör Kalmar ett snyggt mål på deras första avslut och därefter jämnar matchen ut sig. Tyvärr åker vi på en utvisning i slutet av första halvlek vilket ger oss ett tuff utgångsläge inför andra. Med en man mindre kämpar vi på bra mot ett välmeriterat Kalmar och släpper inte till många målchanser bakåt. När vi sedan drabbas av en andra utvisning blir uppförsbacken alltför lång. De utökar sin ledning på hörna med 20 minuter kvar. Trots förlusten finns det flera bra individuella prestationer under matchen som vi får ta med oss. Dock måste vi bli betydligt bättre på att inte lägga ned energi på domslut och dra på oss massa onödiga kort."

Östers IF - Ängelholms FF 2-0 (0-0)

Tränare Markus Lindberg om matchen:

- "En första halvlek med karaktär av precis det vi planerade. Vi ville vinna bollen på mittplanen och sade vi kommer få 4-5 lägen att ställa om vilket vi fick. Vi poängterade också vikten av att sätta dessa lägen men vi lyckas inte med det. Efter dessa 20 första minuterna förstår de att vi är riktigt bra när de spelar kort så de börjar spela längre. Vi hanterar det också och jag tror de endast har 1-2 målchanser på hela matchen. I andra halvlek väljer vi att spela högre försvarsspel och skapar mycket chanser på det. Vid en hörna får Malte sparka in bollen i öppet mål efter retur. Mål nummer två görs igenom att de fäller vår spelare och vi slår in straffen. Många som förstår fotboll och utvecklar sin spelförståelse varje match vilket är riktigt kul! Matchen i helhet kontrollerar vi ifrån start, främst med bra försvarsspel."