Akademisvepet v.20

U19

U19-laget förlorade sin hemmamatch mot blåvita gästerna IFK Göteborg på hemmaplan i lördags.

Huvudtränare Fredrik Bild om matchen:

- "Ganska snabbt hamnar vi i uppförsbacke då gästerna gör mål och vi får en skada som gör att vi får möblera om i laget. Blåvitt ökar sedan på sin ledning då vi missar i markering på en fast situation. Vi får dock lite kontakt i slutet på första halvlek då vi lyckas komma in bakom deras höga backlinje och göra mål genom Karl Hjertberg.

Under inledningen av andra halvlek jämnar vi ut spelet och har mer bollinnehav än tidigare. Efter timmen spelad gör dock Göteborg 3 - 1 och då går luften ur oss lite. Några individuella misstag leder fram till en 5 - 1-seger för bortalaget.

Sett över 90 minuter förlorar vi mot ett för dagen bättre lag. Fokus den närmsta tiden ligger på att få tillbaka fler spelare från skador/sjukdomar så att vi kan höja kvalitén på träning och få in kontinuitet under matcherna."

Östers IF - IFK Göteborg 1-5 (1-2)
Målskytt: Karl Hjertberg

U17

Vårt U17-gäng åkte på förlust i sin bortamatch nere i Skåne mot Lunds BK.

Ass tränare Rickard Engström om matchen:

- " Efter en bra öppning på matchen och ett stort bollinnehav för vår del så kontrade hemmalaget Lunds BK in 1-0 efter en kvarts spel. Efter ledningsmålet fortsatte Lund att ligga lågt i sina utgångspositioner i försvarsspelet. Vi hade svårt att hitta in i sista spelytan och skapade inte många klara målchanser.
De rödblå spelarna stormade ut i andra halvlek och inledde på ett piggt sätt, dock med uteblivet resultat på målkontot. Lund fortsatte ligga väldigt lågt och skickade bollen långt så fort de erövrade den. Liksom i första halvlek hängde vi inte med i en omställning och plötsligt stod det 2-0 till hemmalaget med tjugo minuter kvar av matchen. Vi fick ett tröstmål på straff I 85:e och bollen dansande i slutet av matchen ett par gånger retfullt på mållinjen men vi fick åka hem från ett soligt Skåne utan poäng. En bortaresa som lämnade en bitter eftersmak men som också gett oss tydliga direktiv gällande arbetsprioritering närmaste veckan."

Lunds BK - Östers IF 2-1 (1-0)

Målskytt: Endrit Dullovi

U16

U16 avslutade en framgångsrik vecka med sin tredje seger på en vecka och den fjärde i rad totalt sett (Seriespel och DM inkluderat), när man besegrade Limhamn/Bunkeflo på bortaplan med klara 3-0.

Huvudtränare Anton Mattsson om segern:

- "Vårt försvarsspel ser bättre och bättre ut och vi gör framsteg med vår direkta återerövring och hamnar ofta med många spelare nära motståndarnas bollhållare och kan vinna bollen tidigt och ha mycket eget bollinnehav.

I anfallsspelet strävar vi efter att spela bollen snabbt framåt i planen med få tillslag, vilket leder till en del bolltapp då planens skick gör att det blir problematiskt att kontrollera detta. Vi skapar betydligt mer målchanser än våra motståndare och det är närmare att vi vinner med 4-0 än 3-1 då L/B i princip inte skapar någonting emot oss.

Matchens behållning i övrigt är Isac Cronqvists två frisparksmål, som båda är från cirka 35 meter och dyker in strax under ribban."

Härnäst väntar hemmamatch mot Trelleborgs FF kommande lördag på Värendsvallens F-plan med avspark kl 14.00.

Limhamn/Bunkeflo - Östers IF 0-3 (0-1)
Målskyttar: Isac Cronqvist 2, Hannes Juhlin 1